Sunday, August 17, 2008

Siren - Cermin

Aku sepatutnya membuat post tentang "One Piece". Ini kerana aku dah cakap akan membuatnya di blog budakyangjahat. Anda semua boleh rujuk di sini:

http://budakyangjahat.blogspot.com/2008/08/kadang2-saya-juga-rasa-menyirap.html

Aku tidak sempat membuatnya kerana kurang sihat (alasan je tu...). Maaf Yoshz. Lepas ni aku buat ya!

So sekarang aku memperdengarkan kepada pengunjung-pengunjung blog aku single pertama Siren yang akan keluar selepas puasa nanti. Insyaallah. Jika tidak ada aral melintang. Ini kira teaser sebab lagu ini tidak akan di dapati di myspace Siren ataupun amp Siren. Anda semua boleh la mengclick button play di sebelah kanan atas halaman blog aku ini. Jikalau tidak start lagi.

Lagu ini belum difinaliskan lagi. Kira 90% siap. Lagu ini akan diletakkan dalam satu tempoh sahaja. Aku sediakan sekali lirik untuk anda semua menyanyi bersama-sama. Komen anda semua amat dialu-alukan bagi menaikkan semangat Siren, membetulkan apa yang kurang atau yang sewaktu dengannya. Bagilah rating out of 10 ke... Ah! Maaf! Banyak cerita lak...

Terimalah!

Cermin

sesaat kau menghilang
sedetik kau melayang
tersenyum sendiri

kulukiskan wajahnya
kuhidupkan matanya
renung jauh sedalamnya agar aku kan mengerti

ku cerminkan diriku
ku hisabkan sifatku
selam jauh sedalamnya agar aku memahami

maka ini kunyatakan
tidak aku mengharapkan
semua datang akan pergi…

akan pergi, akan pergi, akan pergi...
hilanglah, lenyaplah, pergilah, jauhlah…

hilanglah… lenyaplah…
hilanglah... lenyaplah... pergilah... jauhlah...

Lirik/Lagu: Shaf Siren

52 comments:

AnneAnne said...

sangat suke this song OK!!
btw, if ade another song please la do fwd it too me.
(",)

Rajuna said...

dah antar kat QAMU?

Hajime said...

cik miss lala:
ah!
tq...
insyaallah...

en rajuna:
sudah...
tunggu respon daripade diorang je...
maybe siren nanti under QAMU...

Cinoi Lavigne said...

hmm...saya dipaksa untuk komen..hihihi..hmm..
lagu neh, bukan cam 1st-time-dengar punya lagu...u know kan the feels dengar lagu baru...cam time konsert final AF, pelajar AF dpt lagu baru, 1st time kita dengar...just student AF yg power je bole bawa lagu tu cam bkn lagu-1st time-dengar...
cam this song hajime, soothe to the ears tau...dunno how to explain....rasa selesa dgn lagu ni (mcm rasa selesa ngn org yg kita syg)...faham x?duh...lagu ni can easily tackle pendengar...ah..sedap...mengesankan...
1 je, ending die cam ade kureng sket.. *wink*

Hajime said...

cik qi_c.lavigne:
wah!
rase selesa ngan yg tersayang!
wink2!
oh!
ending...
hmm...
ah!
tima kasih bebyk ya!

Rahimin Idris said...

bagus punya lirik. rangkap dua dan tiga memang lari dari klise. go, go gadjet go!

Anonymous said...

good luck bro !!! nanti dah glamer jgn lupa aku, gadis satu !!

mahata said...

btul, ending die kureng.

Sha_Fasihah said...

aku dipkse oleh papaku tuk msuk blog ni..cm x caye je papaku mmg brbakat..best2 song ni..sedap telinga mendengar..muzik pun relax..pndek kt aku suke la..congrates..

Hajime said...

en rahimin idris:
ah!
tq!
(sambil menyanyikan lagu tema inspektor gadget)

en marjerin:
orite babeh!
tq jugak ya!
aku tak lupa...
tp maybe kene tapis ngan siren dulu baru lepas ke ko...

en mahata:
ending jugak ye...
hmm...

cik syah:
ah!
tima kasih ye wahai anakku sayang...

yoshz said...

Hoh...tak sihat?
Baik ckp jalan jem atau tayar pancit.

Lagu ni dah OK.Ending biasa.
Korus best, Intro mmg aku benci.

Overall 7/10. Not bad at all...

Hajime said...

en yoshz:
ah!
silap aku ckp next post...
byk dowh...
masih mengarang...
haha!
oh!
baik!
tima kasih ya!

poyotito said...

lagu ini sedap.

peh..steady kan komen gua?

Hajime said...

en poyotito's:
rock steady!!!

Ayu Hasman said...

dis song makes me cry!!

Anonymous said...

ntah la..wether me mmg tak reti nilai lagu or mmg tak up to date or whatever la..ha3..tp lagu nih cam jiwang abes jer..ha3..paperpon aku support ko hazim.. *peace

Anonymous said...

Hazim~

Hurmph 1st of all aku nak ucap congrats atas lagu nih~ well it's a good start lah~

intro best~ hurmph~ tapi ending~ dia macam boring jer~~ pastu bnyk gile howohohwohwohoh~ tak berapa best~ ending kalau oleh pendekkan~ tak perlu panjang2~

lirik dia~ aku tak berapa paham arh~ hua hua hua~ sebab aku mmg tak paham~~~ jgn marah erh zim~

so far~ utk 1st time dgr~ ok jer~ tapi tulah ada beberapa part cam kosong~ hurmph~

sorry erh zim~ aku bagi~ 4/10 ok tak~ jgn plak ko tanak panggey aku nyanyi nanti erh~ hua hua hua~

Hajime said...

cik are you?:
(mencarik2 tisu...)

en raje~:
ah!
tima kasih diatas supportan anda ya!

cik puan zizie kan?:
hmm...
ending...
lirik...
kosong..
eh!
bukan panggil ko jadik nackup dancer ke ek?
ah!
org pertame kasik rating out of 10!
doakan siren berjaya!
thanx for the comment ya!

yoshz said...

org pertama bg rating out of 10?
cek atas balik......

Einy~Carol said...

aH! aku blom mdengar lg mauhupun melakar cover cermin ini! maaf! aku siapkan nyer sebaik shj aku kelapangan! janji!

avunizlyn said...

saya tertarik pada lagu ini semasa pertama kali mendengar siren menyanyikan nya secara live. melodi yang boleh menarik pendengar untuk mendengar lagu ini berulang ulang.....part lirik tak dapat nak komen (kurang arif)...

bintang: 7/10

Hajime said...

en yoshz:
ah!
aku saje je suruh ko post lagi kat komen aku...
(kaber line...)

en carol~lyzam:
ah!
tidak mengapa...
tq ya!

cik evy:
wah!
anda pernah dgr secare live...
saye terlupe...
papepun td for the rating ya!

tropicoloco said...

wah...dejavu mmg ada dimana2..terima ia dgn tabah...cewaahhh..

neway saya org baru..thanks 4 the comment..kau ahli musik?? kipidap2..

nice to meet u bro...chait!!!

Hajime said...

en tropicoloco:
ah!
aku kan terimenye dgn tabah!
(sambil menumbuk2 dada macam nigga)
tq babeh!
aku akan kipidap!

Cinoi Lavigne said...

kepada kamoo yang buat lagu ni, lirik, lagu.....mmg besh...terkesan di hati..hurmmm...hajime, sapa guitarist kamoo...kimsalam luv ya sama dia..duh....

hey kamoo (bukan hajime),
kamoo la...iya..s...luv ya!!

Am said...

saya sangat sukak lagu ini!
sungguh beremosi!!

saya selaku bassist/vocalist/songwriter siren berterima kasih kpd semua yg telah memberi komen, kritikan & galakan kpd siren utk berjuang dlm industri muzik tanahair!

Hajime said...

cik qi_c.lavigne:
ah!
ini yang gue jeles ni...
isk...

en am:
ah!
emo2!
(campak sume barang depan mate... kelar2 tangan... bukak shower... air campur darah mengalir...)

X said...

Hi, thanks for the comment for the song - Cermin..

Cermin yang kat blog hajime ni sbenarnye kalo dalam bentuk software dia dah jadi version 2.10..

The first version ialah dari band SABB26.. atas sbb band members SABB26 (bassist n lead gutarist) dah kawen so band SABB26 semakin slow n slow.. so walaupun aku x bercita2 nak menjadi profesional musician tapi aku memang menjadikan muzik ni sebagai kehidupan kedua aku selepas kerja. Muzik juga jadi tempat aku luahkan perasaan, tempat aku ilangkan boring, tempat aku release tension n so n so. jadi aku x dapat rasa band SABB26 akan pergi lebih jauh (jauh means at least dapat keluar satu single). Then aku ajak hajime n frens untuk buat satu band baru - Siren. Aku tarik satu daripada lagu2 SABB26 iaitu Cermin dan diberi nafas baru oleh anggota Siren walaupun masih dipengaruhi dengan nafas emo aku.yeah. Then we keep improvising this song sampai la dah release yang ke 10. and still x puas ati dengan mixing stage, so version 11 akan keluar tapi cuma akan di-remix semula je.

About the arrangement.. actually lagu ni x de part yg boleh panggil verse, chorus, bridge, so bagi aku lagu ni cuma ada, intro, klimaks and ending. Actually, masa aku buat lagu ni dengan gitar akustik aku (Gitar Santa Cruz tp dah jual) aku duduk depan cermin besar (tapi dah pecah) n tgh emo, perasaan x menentu, pk mcm2. so lagu ni arrangement die ikut perasaan aku time tu, perasaan tu akan datang, akan memuncak dan akan reda balik(aku x penah cite kat sape2 psl ni). memang biasanya aku buat lagu bile perasaan aku camtu, so kebanyakan lagu aku arrangement pelik, cam orang kene migrain, nak bunuh diri, antuk kepala kat dinding, terjun bangunan n so n so. So kalo ada orang yang suka n dapat menghayati lagu yang aku buat, aku percaya kita ade chemistry sepertimana chemistry antara aku n Siren n SABB26 band members. ;) thanks kepada yang mendengar n menghayati n comment. At least selain daripada buat lagu, aku bleh buat eksperimen kepada perasaan n pandangan manusia. its normal kalo ade part yang x digemari seperti intro yang agak lama, ending yang x perlu n so n so. ia sebahagian daripada perasaan manusia untuk menilai apa yang dirasakan betul dan tidak betul sbb muzik tidak seperti matematik. Music lebih kepada politik rasa aku. huhu. pada pandangan communist, demokrasi beri kelebihan kepada orang kaya dan pandai sahaja. Pada pandangan demokrat, communist x adil sebab x bagi peluang kat orang jadi kaya n jadi pandai yang dah berusaha lebih dari org lain. but bottom line politik ialah putar belit org gile kuasa je. anyway its subjective. by the way kami band siren dah cuba buat Cermin jadi ear friendly, simple but still preserving the emosional element that comes from our deep feeling. Kami cuba lari dari perasaan syok sendiri n cuba memahami perasaan pencinta music sekalian untuk mendengar sesuatu yang fresh n deep yang bukan sekadar lagu untuk memenuhi kuota industri muzik Malaysia.

To miss lala - siren ada lagi 3 lagu ciptaan aku n 3 lagu ciptaan Am (bassist Siren). Inshaallah kitorang akan relase 2 lagu Siren dalam single bersama lagu cermin (Dengarlah aku, Apa yang kurasa). Aku cuba migrate 2-3 lagu dari SABB26 jugak nanti.

To Qi_C.Lavigne - Thanks kerana cuba mendalami Cermin. belive me.. its worth!

To Rahimin - Its not klise yeah.. but a bit confusing lyric because confusing makes people think. ;)

To Mahata, yoshz,syah,poyotito,raje,anonymous - yeah.. its subjective but thanks for the comment.

To are you - i used to cry to finish this song ;)

To evy - bile nk jadi backup singer? huhu

To hajime n am - gantt chartt x siap lagi.. keh keh

Cinoi Lavigne said...

shaf,
ya...u r most welcome....ya i know..i know its worth it...kamoo jgn berhenti di situ...ah...

Hajime said...

en mohd shafrizal:
dem...
apebile otai bersuara...
migrate2!!!
yeah!
selamanya!
ketagihan chenta!
tetap menunggumu!
aku hangin!
eh!
aku ingin!
yeah!!!

Hajime said...

cik qi_c.lavigne:
mau berkenalan lebih rapatkah?
wink2!

Cinoi Lavigne said...

hajime,
wah..kamooo..sila bertapis... *blushing*

avunizlyn said...

to mohd shafrizal;

heheheh......adakah anda pasti?! ;p

Cinoi Lavigne said...

by d way,
mohd shafrizal,i believe in u..

Hajime said...

cik qi_c.lavigne:
die punye excited...
sampai tetinggal ape yg nak disampaikan...
dua kali komen tu...

cik evy:
dan aku yakin...
dan aku pasti...
eh!
tu tuk mohd shafrizal ek?
malu saye...

X said...

to hajime - aku nak migrate selamanya pasni.. dah buat drum track sket2.. tp mood ilang jap.. tunggu emo datang dulu baru sambung balik.. keh keh

to qi_c.lavigne - kol me shaf ;).. thanks

to evy - yeah very sure.. especially for dengarlah aku bcoz need to hear the words "engkaulah pilihan hatiku" without that "gayish" feeling.. hehe

avunizlyn said...

to; en hajime

hahahhahahahhaa.........ahhh...en hazim sentiasa malu....pemalu..suka peluk bantal ..eh!! (sambil mata berputar putar)...... ;p

mahata said...

anyway, aku dah kasik byk input of this song from before this current release, tanye hazim ape yg aku dah gitau.

it's nice seeing some of the changes implemented in, and i understand the emotive singing portrayed at the end, but from a musical standpoint bunyi die cam korang sendri kompius camne nak end kan lagu ni. i think this song would still sound way better in it's acoustic version, but that's just me.

avunizlyn said...

to mohd shafrizal;

:) ok!!! saya akan selalu selalu selalu mendengar lagu "dengarlah aku" dan cuba testing testing memasukkan "engkaulah pilihan hatiku" . kalau boleh masuk dan bunyinya ngam ON.

Hajime said...

en mohd shafrizal:
dem2...
gue x saba...
selamanya!
yeah!

cik evy:
eh!
err...
(mata ke kiri ke kanan)

en mahata:
oh!
ko pernah mendengar evolusi cermin...
n ko dah bgtau...
ko prefer the versi awal2...
(mate pandang syiling)

mahata said...

yes, well, i'm not being harsh, it's just honest constructive critique.

mr shaf, it's true that the ending is open to different opinions. but what i'm asking is how... "commercial" are you guys gonna be? i mean, the more commercialized your band is, the more it needs to suit different tastes, seeing your audience will be larger and more varied. this would mean having better arrangements, or hiring a pro to help you with it.

but i'm not saying that you can't or shouldn't stick with your current sound tho, so don't get me wrong. in fact, i applaud your efforts to try to find a different sound for your band. i guess you need to find a way to properly arrange the ending to suit both your band and the audience's needs.
i would, however, suggest you guys come up with an alternate ending for this song, maybe drift back into acoustic strumming, etc. i know it's easier said than done, but if you guys are serious about it, then why not?

i'm just arguing the obvious, obviously. don't take it personal mmkay? just don't wanna see another band lose it's identity once it hits mainstream. harsh industry we have here. sigh.

omfg aku speaking.

Sasha Sharifuddin said...

gitar part ending bersepah skit (mesti hazim buat slek! :P)..lain dah best...has potential to be the next hit...

*better than Sempurna.....*

hangat sambutan komen utk entry ko yg ni kan jime? saje je nak kasi hit blog ko naik!hahahaha!

Hajime said...

en mahata:
baik!
x take it personal pung...
pasal aku tau 1st time ko dgr cermin ko dah ulang berpuluh2 kali...

cik puan sasha sharifuddin:
juara lagu 2009!
tunggu...
ah!
sile2...
tambah2...
nasik tambah satu sini!

X said...

To mahata - thanks again for the comment.

before i answer your comment, actually there is no strumming in the end part of the older version of cermin.. only guitar plucking without the drum and bass. n yes i do prefer the ending part without the drum n bass, but as a band.. i have to respect my band member's idea where my drummer preferred to have that drum beat at the end. and i thought it was not bad also, so nobody commented, i just continue with that.

1) how commercial r we gonna be? - like what i said.. music is my second life.. never think about commercializing this song or this band.. but if people do like how we play our song.. then its a bonus. i dont want to tackle big scale of listener bcoz if so.. then absolutely we will lose our identity. But if slowly our song revolutionized the music and larger crowd prefer to listen to our music then again its a bonus(which i think is impossible ;)). I'm already have some pro helping me with the music line and drum beat. (aie drummer spider, badang guitarist pretty ugly, islah vocalist sonar, along exist, bakri gerhana ska cinta.. n so n so) n of koz thousand of comment bad n good. but mix with these pro will drag u to malaysia tipical music style, how to sing properly, how to play guitar, how to play drum which this all kind of standard is apply to malaysia's artist only which never improve our music. then i just take what i need and what i think is useful and love n i just want to change this habit with my own honest style, egoless, emotional driven, n so n so.

2) alternate ending sounds good, ;)

3) never take anything personally.. im very open.. thats y i hate to follow any standard protocol.. heh

Hajime said...

en shaf:
hmm...

Anonymous said...

all that i can say is...boleh diterima akal dan gegendang telinga. keep up the good work and buat sound yang unik dengan band korang. mesti bole pegi jauuuuuh. d-(^_^d-)

X said...

Malaysia's music lover nowadays r getting smarter n deeper into the music they heard.. which is good.. ;) .. these conversation with my fren, a girl, an IT educated but never play any instruments but have a lot of sense in music.. so read it!

(11:27:38 AM) samart8382: d music's getting better
(11:27:45 AM) samart8382: mmm, want me to comment or wat?
(11:29:50 AM) samart8382: mmm, want me to comment or wat?
(11:36:12 AM) samart8382: ..
(11:39:06 AM) shaf.chenko: comment je la kat comment tu
(11:39:29 AM) samart8382: komen kt ko ckup laa
(11:39:35 AM) samart8382: aku suke music nye.....
(11:39:58 AM) samart8382: suke as in i cant listen to it over n over again
(11:40:01 AM) samart8382: but......
(11:40:04 AM) shaf.chenko: ko masuk komen tu ko ble baca komen org lain jugak
(11:40:07 AM) samart8382: *i can
(11:40:20 AM) shaf.chenko: but ?
(11:40:39 AM) samart8382: cara ko nyanyi...
(11:40:49 AM) samart8382: buat lagu tu dgr cm sedih giler
(11:40:54 AM) samart8382: mmm,
(11:41:04 AM) samart8382: mmg laa lagu sdih
(11:41:06 AM) samart8382: tp
(11:41:12 AM) samart8382: cnne nk ckp ek....
(11:41:36 AM) samart8382: bg aku laa...
(11:41:44 AM) samart8382: ble lagu sedih, kene kdgrn pilu
(11:42:18 AM) samart8382: tp jgn smp sedih sgt smp ko bley dgr org yg nyanyi tu
(11:42:20 AM) shaf.chenko: so ko dgr camne?
(11:42:44 AM) samart8382: tgh kesedihan yg terlalu amat sgt
(11:43:33 AM) samart8382: i think it'll be great if you can put a lil excitement of pain and sadness in ur voice
(11:43:44 AM) samart8382: if u can catch wt i mean.....
(11:44:43 AM) samart8382: make ur voice sounds a bit more exciting n interesting..
(11:44:58 AM) samart8382: smp bley berangan org yg nyanyi tu si hensem yg tgh frust ;)
(11:49:48 AM) shaf.chenko: so aku jd penyanyi yg x ensem la
(11:49:53 AM) shaf.chenko: ok la
(11:49:54 AM) shaf.chenko: honest
(11:49:56 AM) samart8382: bkn............................
(11:50:04 AM) samart8382: dat's not wt i mean
(11:50:16 AM) samart8382: it doesnt have anything to do with look
(11:50:22 AM) samart8382: jz, d way u sounds
(11:50:56 AM) shaf.chenko: thats the best i can do
(11:51:19 AM) samart8382: wat i mean, u have to put a lil bit more feeling in ur voice
(11:51:21 AM) shaf.chenko: with some money n stupid mic
(11:51:29 AM) samart8382: ok
(11:51:43 AM) samart8382: but, i'm not talking bout d quality here
(11:51:59 AM) shaf.chenko: x paham
(11:52:00 AM) samart8382: mmm, cm komen2 dlm america's next top model tu
(11:52:06 AM) samart8382: ade skali tu
(11:52:17 AM) samart8382: model2 tu kene amik gamba org yg mati kene bunuh
(11:52:20 AM) shaf.chenko: kalo bukan quality tu da kire subjective
(11:52:24 AM) samart8382: then, ade srg model ni
(11:52:32 AM) samart8382: mase die amik gmba
(11:52:38 AM) samart8382: die kate die xpk pape
(11:52:43 AM) samart8382: die jz play dead
(11:52:49 AM) samart8382: dead n empty
(11:53:28 AM) samart8382: then die kene buang sbb muke die nmpk plg kosong n busan wpun pose, mekap n abju die ctk
(11:54:14 AM) shaf.chenko: subjective tu
(11:54:27 AM) samart8382: suara ko dlm lagu tu
(11:54:27 AM) shaf.chenko: ko suke cara ungu nyanyi, tp ade gak org x suke
(11:54:28 AM) shaf.chenko: lembik la
(11:54:37 AM) shaf.chenko: x rock la
(11:54:39 AM) samart8382: ade ke aku compare ngn ungu?
(11:54:42 AM) shaf.chenko: pikiran org lain2
(11:54:51 AM) samart8382: yup, undestood
(11:54:55 AM) samart8382: mmg btul
(11:54:56 AM) shaf.chenko: aku ckp psl pandangan
(11:55:10 AM) samart8382: btul laa ape yg ko ckp
(11:55:12 AM) samart8382: cume
(11:55:17 AM) shaf.chenko: cuma dia
(11:55:20 AM) samart8382: haha
(11:55:37 AM) samart8382: cume, suara ko dlm lagu tu
(11:55:47 AM) samart8382: dgr cm agak kosong sbb ko tgh sedih
(11:55:53 AM) samart8382: ni pdgn aku je laaaaa
(11:56:00 AM) shaf.chenko: tu la aku ckp
(11:56:12 AM) shaf.chenko: nk satisfy sume org kene wat version tuk setiap org la
(11:56:34 AM) samart8382: aku rse, most songs yg make it big
(11:56:39 AM) samart8382: wpun lagu sedih
(11:57:02 AM) samart8382: suare die dgr cm org yg tgh sedih giler tp
(11:57:11 AM) shaf.chenko: im not most people n this song not most song
(11:57:12 AM) samart8382: still ade hrpn
(11:57:19 AM) samart8382: hahaha
(11:57:34 AM) samart8382: jgn laa mara...i'm jz telling how i heard it
(11:57:36 AM) samart8382: ;)
(11:57:40 AM) shaf.chenko: aku nk org pk penyanyi ni terjun bangunan lepas nyanyi
(11:57:41 AM) shaf.chenko: haha
(11:57:47 AM) samart8382: okkk
(11:57:51 AM) shaf.chenko: x de harapan
(11:57:56 AM) samart8382: but i love d music
(11:58:08 AM) samart8382: n d lengok nyanyi
(11:58:29 AM) samart8382: truly
(11:58:46 AM) shaf.chenko: p komen kat ctu la
(11:58:50 AM) shaf.chenko: kang aku paste kang
(11:59:05 AM) samart8382: tplg
(11:59:16 AM) samart8382: aku komen as a fren jel

Anonymous said...

lagu cun, lyric cun tapi intro lepas plucking tuh agak semak skit sound dia.. lagi 1, ending agak banyak echo... just pendapat aku.. hehehhe... ape2 pon shap si tua mmg pandai buat lyric..

Madie said...

aku dengar lagu band kau ni mcm ok,starting best..cume lirik dia agak pendek n keybord ko ni ade selor sket la,kenapa tajuk dia harus cermin?....tapi overall best..

Hajime said...

en godop:
tq abg otai...

en shaf:
send aku nye tq kat samart8382...
ternyata ko menyanyi degan roh ko...

en anynomous:
ah!
siapakah anda ya?
shap si tua?

en madie:
demit...
ko racist ngan aku!

Eina said...

korang..mak malas nak pk nak komen apa ok..(ada aku kisah)Semoga korang berjaya and success..nanti mesti sombong huh dah jadi artis..

Hajime said...

cik eina:
tq ya!
insyaallah...
x sumbung...
jasa mak dikenang...