Tuesday, August 26, 2008

Bahasa & Muzik


emalam ada pengunjung blog aku bertanya.

"Kenapa konvokasi? Bukan konvokesyen ke?"

Ya. Sebenarnya konvokesyen. Bukan konvokasi. Aku sengaja sebenarnya.

Cuba fikir sejenak. Information menjadi informasi. Motivation menjadi motivasi. Kenapa convocation tidak menjadi konvokasi? Mungkin jika konvokesyen adalah perkataan yang baru dicipta, ia akan menjadi konvokasi. Ini yang aku rasa. Minta maaf kepada pakar-pakar Bahasa Melayu jika aku salah.

Cuba bayangkan jika dari dahulu lagi apa-apa perkataan yang dialihbahasa daripada Bahasa Inggeris yang berakhir dengan "tion" menjadi "si". Sudah tentu nation menjadi nasi. Ada kemungkinan juga basi daripada bation.

Pada pandangan aku, ada beberapa perkataan tidak perlu kita cipta berdasarkan Bahasa Inggeris. Contoh, informasi. Kita sudah pun ada perkataan yang bermaksud sama di dalam Bahasa Melayu iaitu maklumat. Tapi ada beberapa perkataan yang perlu dialihbahasa secara terus. Contoh, bahasa-bahasa di dalam bidang perkomputeran.

Cuba fikir, client-server menjadi pelayan pelanggan. Masih boleh diterima bukan? Kalau plug and play?

Sekarang kita masuk kepada bab muzik kerana tajuk aku kali ini bahasa dan muzik.

Ada seorang hamba Allah telah memberi komen tentang lagu kugiran Siren iaitu Cermin. Aku sekadar memberitahu komen negatifnya sahaja. Beliau mengatakan lagu atau muzik Cermin seperti lagu-lagu atau muzik Indonesia. "Kenapa tiru lagu-lagu atau muzik Indonesia? Lagu-lagu atau muzik Indonesia pun meniru lagu-lagu atau muzik Amerika Syarikat." Aku terima dan hormati pandangan beliau.

Aku memang tidak mahu meniru negara-negara lain. Tapi dari segi muzik, bagiku, apa-apa jenis muzik pun mesti ada kesamaannya. Muzik itu global. Kalau kita katakan muzik melayu asli kita, ghazal atau yang sewaktu dengannya. Bukankah ianya seperti muzik Arab atau yang sewaktu dengannya. Jadi bagaimana?

Maka aku ambil pendekatan dari segi lain. Iaitu bahasa. Bagi aku, bahasa juga menunjukkan daripada datangnya lagu atau muzik tersebut. Lagu-lagu Indonesia popular di Malaysia menggunakan bahasa apa? Sebab itu Siren telah memutuskan akan menggunakan Bahasa Melayu di dalam lagu-lagunya walaupun kemungkinan ada tatabahasa yang salah.

Berbalik kepada hamba Allah yang memberi komen tadi. Beliau mempunyai kugiran sendiri. Aku pergi melayari halaman myspace kugiran beliau.

Lagu pertama, Bahasa Melayu. Lagu kedua dan ketiga, Bahasa Inggeris. Sampai lagu keempat, perasaan aku bercampur baur. Tajuk lagunya...

"Sampai KAPAN"

Apakah?

21 comments:

Rahimin Idris said...

aku rasa j-pop lebih ori. kadang2 muzik indon melampau2 tiru barat punya. tapi bila band kita buat, ada bahlol yg cakap tiru indon. palat la. band macam spiral kinetik circus, nice stoopid playground, flop poppy tu bukan baru pun. zaman so7 tak meletup kat sini pun diorang dah ada!

yoshz said...

rahimin,
dulu bukan flop poppy kire band jahat jugak ker? Baru2 ni jer yg lebih 'baik' sikit jer...

hajime,
kelasi=kellation
serasi=seration

pergh...sedap jadi nama band tu..

l.i.f.e said...

plug n play = ?
cucuk dan main? perghhhhhh

uits..tak dapat pun cermin :|

Einy~Carol said...

"si kancil" = "deertion"
"si kura-kura" = "turtletion"
"si babi" = "pigtion"
dan seangkatan dengannyer...

deresi..si..si... (gelak watak lm budak getah) menjadi >>> deretion..tion...tion... ;P

muzik itu seni. so why mau bertelagah pasal seni padahal seni itu utk semua bukan? muzik dr indon ka? import barat ka? tulen malay ka? seni utk semua! (n yup! stuju! yg penting penggunaan bahasa dlm muzik itu, bukan bab-bab alunan nya)

Ayu Hasman said...

saye knal...saye kenal!!
bwahahaha *gelak guling2*

Anonymous said...

Bukan peminat, bukan pengkritik muzik, sebab aku pun bukan terror sangat, cuma sekadar pemerhati. Aku minat musik indo, bukan kerana jiwang-jiwang ke apa22...cuma mereka lebih telus, telah terang-terang cakap apa yang di rasa. Macam HUJAN, MUH, lebih kurang gak...so...musik ni kan universal, tak kisah sapa tiru sapa, yang penting kita ENJOY...hahaha- mamapower

Hajime said...

rahimin idris:
ye...
saye setuju...
morning musume lagi ori...
wo wo wo shensui...
ino ino sa...

yoshz:
ah!
begitulah hendaknye...
anda mmg hebat!
seorang pelajar yg pantas!

l.i.f.e:
ah!
itu la...
tu baru sikit...
err...
dah ngk bulk?
takut dianggap spam...
takpun esok saye hantar lagi ya!

carol~lyzam:
err...
kalu begitu...
"tion" kene di depan!
cth...
si kura-kura = tiontortoise
n pembetulan...
kancil = mousedeer...
(betul ke aku ni?)
ah!
tq kerane bersependapatdgn saye ya!

are you?:
shh...

mamapower:
takpe...
saye tahu mamapower jiwang...
n yup!
kalau nak ikutkan...
mengikut kawan saye kate...
hujan pun tiru the stroke!
but well...
muzik ni universal...
so enjoy!

mahata said...

well at least vocalist korang tak sengau macam itik yang sedang teran berak. that in itself dah cukup reason untuk aku dengar lagu korang.

yay for honesty.

mahata said...

oh, and mungkin tajuk tu makne sebenar die "sampai diulit kain kapan", so maybe bukan indon gak.

Hajime said...

mahata:
err...
tp camane ko leh suke dgr lagu2 boboi n naqiu ek?
ah!
aku pun berase begitu...

poyotito said...

lagu siren tu sedap.

Hajime said...

poyotito's:
ah!
tima kasih!
kalau mau...
meh sini email!

poyotito said...

wah!laju2 gua taip.
poyotito.s@gmail.com

Hajime said...

poyotito's:
laju2 aku anta...
sile cek...
cek bulk/spam skali...
tima kasih kerane menyokong siren ya!

Yana Ismail said...

huhuhu..bukan smpai bila ke mksudnya?ahaks:)

Rajuna said...

aku ingat trebel tu kena naik sikit. yang mid tu ko bagi rendah sikit.

er..ni kalau tambah twin pedal ok.takde masalah.

hajime, somansi kena jaga ya? hubungan mata kena ada dengan odien!

Hajime said...

princess liyana:
ya...
tapi kenapa bukan dalam bahasa melayu ya?

rajuna:
baik!
saya akan berusaha lagi di persembahan minggu depan jika saye tidak di vote kluar hari ini...

Jack a.k.a adDam said...

Woh! Mak aku (Cikgu BM) kate, sbb tuh laa Bahase Melayu nih leceh dan menyusahkan. Sebab tiap kali ade perkataan baru, tak lame pastu kluar la kamus dewan edisi terbaru cam komik Doraemon. Patutnye dorang seragamkan, atau simplekan... tak payah nak tambah2 perkataan baru lam kamus dewan...

Hajime said...

jack:
ah!
mak ko chegu bm!
suppa!!!
yup!
agree2...

Anonymous said...

sampai kapan?
masuk kubur..

ha-ha

maaf bulan puasa begini saya banyak merepek.jadi terima saja seadanya ya.

Hajime said...

aku_yanhashim:
yaa...
gue pun berpikiran begitu...
smpai die dikapankan kot...