Monday, August 11, 2008

Konvokasi

Ahad lepas, ketika aku sedang kebusanan, aku telah diajak ke Kolej Kediaman Keempat oleh Khairullyzam Mohd. Kamal. Ada sesi bergambar katanya. Aku bukan dipanggil untuk menjadi model. Juga bukan sesi bergambar untuk cd single pertama siren. Tapi just follow bebudak yang berkonvo hari itu mengambil gambar kenang-kenangan.

Aku menjejakkan kaki di Kolej Kediaman Keempat. Bertubi-tubi kenangan masuk ke dalam minda aku. Macam skrin wayang je dalam minda aku ketika itu. Sedey2...

Seorang-seorang graduan sampai. Sesi bergambar sudah bermula. Aku busan menunggu. Aku pergi bermain piano di Dewan Santapan Bestari. Ada orang la pulak. Aku hampa. Isk...

Sesi mengambil gambar semakin hangat. Sejam berlalu. Mereka semua masih lagi mengambil gambar. Inilah kelemahan kamera digital. Tiada had. Nak tunggu habis bateri? Sudah ada bateri backup. Nak tunggu habis memori? Dah clear kan dulu dan memori bukan calang-calang. Paling koman 4g. Aduh... Bila mau habis ini macam?

Aku cuba lari dari kebusanan. End up, busan gak. (Maaf! Aku bukan jenis suka bergambar.) Isk...

Rupanya ada juga umat sepertiku. Just aku namakan beliau di sini, Hidayah, seorang doktor gigi yang chumel. (Sudah berpunya ya. Jangan tanya apa-apa pasal beliau padaku.) Beliau datang padaku. Kami berborak. Daripada berdiri di hadapanku hingga duduk di sebelahku. Boleh imagine tak berapa lama?

Topik bertukar topik. Sehinggalah topik terakhir iaitu hadiah ketika konvo. Rupa-rupanya beliau pun konvo semalam di UKM. Beliau mengaku bahawa beliau seorang yang tidak sentimental. Tapi beliau tersentimental juga apabila melihat semua orang mendapat bunga, beruang dan yang sewaktu dengannya sedangkan beliau tidak mendapat apa-apa. Nasib baik keluarga beliau perasan perubahan muka beliau dan menyuruh adik beliau membeli dua jambak bunga. Kalau tak, taktau le camana.

*cian ko... nanti claim kat aku hadiah ye... oh! syorre skali! or sesape yg konvo la...

Dapat hadiah ketika konvo memang best. Walaupun kita tidak kisah pada mulanya. Tapi apabila terpandang semua graduan di kiri kanan. Memegang walaupun satu kuntum bunga sahaja. Sure kita juga akan mahu. Kalau dapat banyak lagi best. Boleh berlagak. Dapat yang besar-besar ke. Ketika aku konvo, aku telah membuat reminder ke setiap ponsel rakan-rakanku supaya membelikanku bunga atau en beruang atau cokelat. Ternyata usahaku tidak sia-sia. Terima kasih rakan-rakanku semua.

Oh ya! Sambung tadi. Sebelum aku berangkat pulang, dengan selamba aku berlagak dengan beliau. "Sila lihat blog aku esok lusa ya! Gambar-gambar hadiahku ketika konvo akan diuploadkan."

*ini la hadiah yang aku dapat time konvo... amacam syorre? leh celen ko punye dok? oh! lupe! congrats ya sume org yang berkonvo!


sile tolak en hipo yg beso tu... ngan en beruang yang sederhana dengan en moo n en tenuk yang dipegangnye tu... ngan en kucheng belang2 tu... ngan en tikus... yang lain-lain sume hadiah konvokasi ku!

26 comments:

yoshz said...

bapak banyak gila hits.
makhluk bumi pun tak byk mcm tu.

Hajime said...

en yoshz:
aiseh...
ko ni jgn la kantoikan aku...
nanti makhluk2 bumi sume tau...
ops!

Khalisa Ridzuan said...

WEHOO!!!!! AKU SAMPAI JUGAK BLOG NI!!!! BR TAU OKKKKK ;P

GILEEEE. AKU YG PEREMPUAN PUN TAK DPT HADIAH BYK CMTU. SOB SOB

Hajime said...

cik lisaolisut:
oh!
welkam2!
kunjung2 la slalu ya!
ah!
ko tak cukup karisma...

Einy~Carol said...

jap...aku kasik ko ape dulu ek? aku pon dah lupe, rasenyer suit ironman life size kah? oh aku benci ironman kerna ironman itu sebenar nye ialah en.Miek, bukan tony stary.. (ah! skrull!)...ngahahhaa

Anonymous said...

Ala comel-comel.mama nak bear tu leh tak?.masa konvo dulu, lagi sedey,family semua tak dapat datang...waaaaaa..sob..sob...

l.i.f.e said...

tahniah kerna dah konvo.
tapi, hadiah konvo tak membayangkan kecemerlangan dalam kehidupan

Hajime said...

en xuniverse:
saye telah lupe jugak la...
byk sgt...
(dgn selambe tak perasan ayat tu ayat riak n takkabur)

cik puan mamapower:
ah!
en2 beruang tu tak dapek le...
org kasik...
nanti saye kasik yg baru ek!

cik l.i.f.e:
tima kasih...
ah!
aiyak!
(kene panahan petir tepat kat dada)

S.YanaZ said...

Salam.

Hadiah2 tuhhh nk kasi kat gua serba sikit ponnn alrite!
cheh!

:P

Hajime said...

cik s.yanaz:
salam2...
err...
bukan xmo...
tp setiap hadiah yg gue dapat sume gue simpan...
gue hargai...
kalau nak kasik pung...
nanti gue kasik yg baru ya!

Yana Ismail said...

huhu,salam ziarah~:)

BESTnye konvo :)seronok tgk org pegang bunga, thn depan insyaAllah;)huhu

Sasha Sharifuddin said...

aku tak suke cerita konvo...

*emo*

Hajime said...

cik princess liyana:
ah!
mmg best!
seumur idup kemungkinan sekali sahaja...
tahun depan konvo jgn lupe bgtau ya!
ade rezeki saye dtg...
dengan bunga!

cik puan sasha shariuddin:
ah!
maaf!

Sasha Sharifuddin said...

siot je kau hazim!konvo aku kau tak datang pun!kate nak dtg bawak ANAK KAU sekali?ni sebok nak pegi konvo awek lain pulak..

MANE??MANE janji2 kosong kau tu?

macam ni laaa kawan!

*kan aku dah kate aku emo cite2 konvo ni*

buang je laa beruang2 kau tu! *berbau dengki*

ni sume salah kau.........aku konvo kau tak kasi beruang...sekarang...segalanya sudah terlambat.........

*dan emo lagi*

jangan kau berani kata karisma aku tak cukup....karang aku belasah aje beruang2 kau tu!

Hajime said...

cik puan sasha sharifuddin:
ah!
aku dtg...
membawa anak buah ku...
tp tu la...
bukan ke konbo ko...
maaf!
macammana boleh aku menebus kesilapanku ini...
eh jap!
ah!
ko pun x dtg konbo aku!
tak kasik aku en beruang gak!
(emo balik!)
seb baik kawan-kawan aku lain dtg!
sudahla ko!
(sambil mencampakkan sume bende di depan mate... emo x abih lagi...)
err...
baiklah!
aku tak ckp karisma ko x cukup...
but maybe not enough la...

Sasha Sharifuddin said...

mcm ni graduate UM! buat malu aku je jd kawan seteru kau!

'x cukup' dgn 'not enough' pun tak tau beza!

aku tak datang konvo kau sbb aku tak penah pun janji nak dtg!lagipun time tu aku ada busuk hati sikit tak bole menerima kejayaan org lain. aku tak grad lagi time tu OKAY?!?!?

TAPI KAU??sape suruh kau janji?????????????!!!!!!!!

*campak balik semue bende yang hazim baling*

Hajime said...

cik puan sasha sharifuddin:
dem!
mmg la aku taktau perbezaan die!
pasal dua2 ayat tu maksud yang sama!
ahh...
itu semua alasan!
pasal hati ko busuk mmg aku dah tau lame dah...
so jgn jadikan itu alasan...
n aku x janji okay...
aku kate nanti aku datang...
bukannye...

"sasha... i promise i akan datang ur konvokasi nanti... bawak bunga banyak2... bawak en beruang yg besar... promise!"

daaa.....
(amik balik bende2 letak tempat asal dengan ganas... still emo lagi...)

Sasha Sharifuddin said...

kau cakap...

hazim:wey!aku nak konvo ni!

aku:tak aci aa..aku tak konvo lagi

hazim:takpe..nanti aku datang konvo kau bawak anak aku sekali!

aku masih ingat kata2 kau tu!!!tu bukan janji ke?????????JAWAB!!!!

kau dah belagak kau konvo dulu dari aku...pastu expect aku pegi konvo kau..ape kejadahnya ni!*intonasi pengacara siasat 360*

*sepahkan balik barang yang kau susun tadi*

Hajime said...

cik puan sasha sharifuddin:
daa...
byk mende buleh diargue di situ...
xde pun kate janji...
x bgtau konvo ko yg mane...
mane tau master ke...
time tu pun taktau either ko konvo or not!
(ayat kijam! sambil amik balik barang bersepah tu wat wall takut2 kene pukul ngan cik puan sasha sharifuddin...)

Sasha Sharifuddin said...

aku tanak cakap byk dah..penat cakap

*lalu baling 'wall' hazim kepadanya*

Hajime said...

cik puan sasha sharifuddin:
x perlu cakap pung...
taip jer...
(smbil mengelak wall yang dibaling)

Airinar anastasia said...

haha..sori la papa..aku punye lg byk..nnti aku tmpal sket gmbr..haha

Airinar anastasia said...

eh..tp snoopy i bg tu..comel gak kan..haha

Hajime said...

cik ~syorre~:
aiseh...
kalah...
isk...
oh!
yg tu ko kasik ek?
(take note)

Anonymous said...

mmg sedeh pun kalau tak dpt bunga time konvo..macam saye..huhu

Hajime said...

orensangkuit:
ye ker...
apsal x bgtau...
(sambil pergi ke kedai bunga)