Tuesday, August 12, 2008

Cicak-Man

Semalam aku mengemas komik-komikku yang berlambak dan taktau nak simpan mana dah. Di antara komik-komikku... CICAK-MAN!

Kita start daripada awal. Aku memang tak puas hati dengan Cicak-Man ni. Aku puji dan respect daripada segi CGI dan usaha-usaha yang dilakukan semua. Tapi come on la. Karakter dan jalan cerita, hancur bagi aku. Cicak-Man boleh dikatakan 1st superhero Malaysia (kira dibuat dengan impak maksima tidak seperti superhero yang lain). Cuba anda semua imagine if para pelancong bertanya tentang Cicak-Man, bagaimanakah perasaan anda? Aku memang agak malu nak berbangga dengan Cicak-Man. Ni antara sebab-sebabnya...

1: Kenapa Cicak-Man? Kenapa perlu ada "Man"? Bukan kah boleh sahaja namakan sebagai Sang Cicak. Ni superhero Malaysia ke apa ni?

2. Kenapa cicak? Awal-awal lagi dah kalah dengan Spider-Man. Sebabnya? Dalam Islam kan lelabah lagi mulia daripada cicak. Diorang ni tak buat research ke apa?

3. Kostum. Tiru Daredevil? Sampaikan En Khairullyzam Mohd. Kamal yang memakai baju Daredevil ditegur oleh seorang kanak-kanak. "Cicak-Man!", sambil menunjuk ke arah baju beliau. Daa... Baju ori okay... Mahal tu...

4. Origin? Minum cicak? Cuba la lihat origin superhero yang lain. Yucks!

5. Nak buat superhero lawak pun buat la. Tapi jangan la lawak bodoh. Tahi cicak merata la. Nak makan lalat la. Korang imagine dalam komik ada scene, "Lalat ni kalau makan sedap gak ni." Superhero, biasanya akan menjadi idola kanak-kanak. Anda semua mahu anak-anak anda tiba-tiba menangkap lalat dan makan? Come on la. Spider-Man pun lawak. Deadpool. Kalau jepun ambil sahaja Monkey D. Luffy.

6. Dalam komik, Cicak-Man buat tounge-swing ala-ala web-swing Spider-Man tapi menggunakan lidah. Apa neraka? Jalan cerita komik? Haih...

Tolong lah. Macammana aku nak support? Buatlah research. Takpun just ambil kembali karakter Kapten Malaysia dolu-dolu. Kluang-Man ke. Duh...

Kepada sesiapa yang ada kena mengena dengan KRU atau sesiapa yang terlibat dalam Cicak-Man ni, aku minta maaf banyak-banyak. Aku komen pasal aku tak mahu negara kita digelakkan oleh negara-negara lain dan aku mahu negara kita berkembang daripada segi industri komik dan superhero ini dengan jayanya. Yeah!

*aku tulis semua ni... jangan korang kata aku tak support industri komik... aku ade complete komik cicakman sampai latest okay... no 3 ada di pasaran skang!

21 comments:

yoshz said...

Ni mahata punye pasal la ni..
Kalau jumpa dia mana2, tolong pijak!

p/s: dulu ader citer Adum Apalek tu mcm best.

Hajime said...

en yoshz:
eh!
dah tukar name pena skang...
encik malang!

p/s: citer apekah itu ya?

Anonymous said...

jangan pijak pls, aku tak bersalah T_T

Hajime said...

en mahata:
saye tahu...
awak mewarna smbil bercucuran airmate...
saye paham...

Rahimin Idris said...

hoh, kau dah komen cukup la. cerita cicak man memang palat! ada ke makan lalat! makan la ikan mas ke, sudu ke..

Hajime said...

en rahimin idris:
hmm...
(x mampu berkate pape dah...)

Einy~Carol said...

deymn! ko terbeli sampai 3x kali ke hape comix cicakman nie??? aku punya la meluat, smpai nk pgang comix nie pon xmo. (oh, aku bukan xsuport local comix, byk je yg aku bli xpecially few 1st issues, tp comix nie mmg nampak "ayuh adik2 mari beli comix lawok bodo kami!") ah! diorg sunguh tak srius maju kan industri comix/film, juz ambil untung $$$ semata2 kah???

haha. fakta no.3 tu mmg wat aku bengang smpai skrg. sungguh lah neraka (bukan merujuk kpd2 bdak2 yg bkata itu, ttp mereka2 yg mncipta watak bodo nie).

ckp byk xmo, dah tgh pilem nie halfway n yes, terasa bodo. ngahahahaa...

kmbalikan Kapten Malaysia! itu lebey agung!

Hajime said...

en carol~lyzam:
err...
aku xtau kenape...
diriku terus membelinye...
ah!
aku perlu stop...
tp tu la...
cam harem kan?
kembalikan kapten malaysia!
yeah!
aku lebih rela citer sang wira di moviekan...
ade shoryu (supercancel) shijyuken!!!!!

Denanz ... said...

bila la agaknya penerbit ke, pengarah ke yg wat pilem camtu nak sedar diri. lawak bodoh macam tu tak sepatutnya ditayangkan kpd masyarakat, terutama kanak2 yang memang tak tau apa2. ceh!

Hajime said...

en denanz:
agree!
ni superhero...
idola kanak-kanak...
pasni tak heran la kalau kanak-kanak terjelir2 lidah...
makan lalat serangga semua...
dem...

Ayu Hasman said...

x best ke cicak man?
pheww..seb baik i x tgk lagi :D

Anonymous said...

pekejadah beli komik cicakman?? baik beli komik kindaichi penyiasat remaja..!

Anonymous said...

eh lupa...gua TAG lu..hahaha...rujuk blog gua...

Hajime said...

cik are you?:
oh!
anda mmg bertuah!

cik che sue:
saye beli pasal saye taktau nak beli ape dah...
komik kindaichi penyiasat remaja sume saye dah ade...
nak beli komik ape lagi ek?
erk!
dem!
kene TAG!
aiyak!

Rajuna said...

gua rasa
kalau gua hasilkan kluangman lu tak patut hina pasal dia lagi hero agung faham?

Einy~Carol said...

keluangman at least siuman tatkala mnjadi keluangman. ini cicakman time pakai topeng bodo, time xpakai topeng wat lawak bodo. hampeh

Hajime said...

en rajuna:
kalau bukan ko hasilkan pun xpe...
aku tidak mengutuk kluangman...

en carol~lyzam:
ya...
saye setuju...
(sambil mencampakkan sume bende depan mate... emo2...)

Anonymous said...

superhero juga perlulah kacak, baru leh menjadi idola bebudak

Hajime said...

en solnavo:
saya agak setuju juga...
tp tula...
point plg penting...
xyah la bodo...

Anonymous said...

adoi...same la wei..aku pun mmg tak puas hati dgn cicakman ni...aku pelik la..nape semua superhero kite bengong?

nak buat lwk buat la...tapi buat la yg decent sket...mcm takde menatang lain...kalo berdasarkn Geroda..best le gak...bagi nama Geroda Petir ke..Geroda utama ke...

mcm ko ckp la jimi..apart from cgi..lain2 aku takleh nak appreciate...takleh nak bangga...tak sanggup aku nak pakai baju ade lmbg cicak...chet..

Anonymous said...

Ini semua butoh, hang yang tulis ni butoh.