Thursday, August 28, 2008

Kuman & Bakteria

Tadi aku berdebat dengan rakan sepejabatku. Beliau baru lepas, "lek lu sap kok lu". Maka beliau hendak menghilangkan bau rokok dengan memakan gula-gula Hacks. Sedang beliau membuka bungkusan gula-gula, gula-gulanya itu terjatuh.

"Duh. Rugi aku."

"Amik je la balik. Bakteria, kuman atau yang sewaktu dengannya takdenya tu. Tapi kena amik cepat2 a."

Beliau memandang serong padaku. (Memandang dengan menyengetkan kepala)

"Apsal plak?"

"Baca blog aku kang. Ah! Jangan lupa komen ya!"

Aku cuba memancing beliau melayari blogku ini. Cuba menambah hit dan komen. Hendak menandingi hit dan komen di blog budakyangjahat.

Cuba anda semua bayangkan, sedang anda dan rakan-rakan anda "lek lu sap kok lu", tiba-tiba ada satu objek yang besar dari langit jatuh. Sudah pasti anda semua bertempiaran lari bukan? Kalau ada yang tidak sempat berlari pun, sudah tentu mati di tempat kejadian. Selepas beberapa saat baru anda berani mendekati objek tersebut.

Nah! Begitulah juga para bakteria dan kuman. Logik bukan?

Para bakteria dan kuman dalam imaginasi Pengarang

21 comments:

Am said...

adehhh...tertekan aku dibuatnya.

yoshz said...

kalau jatuh boleh makan balik gula2 tu. tapi kalau jatuh atas lipas, toksah! ambil balik bagi mahata makan.

*ape la nak celen komen aku, baik ko celen che det.

Sasha Sharifuddin said...

mcm haram.....

Rahimin Idris said...

hoi, jadi menteri kesihatan ganti choi soi lek bagus ko ni!

Hajime said...

am:
ko try lock keypad...
sure tak tertekan...

yoshz:
ah!
baik!
err...
52 komen dah buleh celen che det ke ek?

sasha sharifudin:
ah!
tidak haram...
kecuali kalau terkene babi atau anjing..

rahimin idris:
tu a...
aku ingat nak masuk tanding dulu...
kat permatang pauh aritu...
x sempat...

Danielle_Corleone said...

Ini gua rasa mau meletup!

mahata said...

apsal aku gak kene! demit yos!

l.i.f.e said...

ambik je..pas tu tiup fuhh fuhh..segala kuman virus bakteria semua lari. aku ada tgk org buat gitu :P

Adexx Boxx said...

hahahahaha....
logikal betul....

Hajime said...

danielle_corleone:
jack!
ko nak letup gi jauh2...
aku xmo jadik cam kes altantuya...

mahata:
ape2 mmg ko gak kene...

l.i.f.e:
ah!
skang dgn teori ni...
anda tidak perlu tiup lagi..
kalau ade pun sume dah mati...

perempuan kalis peluru:
tiada logika...

Sweety Cutielady said...

L.I.F.E suruh tiup.. kan klau tiup kita kluarkan carbon dioxide(errrkkk betulkan?) then masuk balik ke mulut kita makan carbon dioxide? errrkkss.. betul ke theory aku ni.. errkk... Aku pun klau gegula dah jatuh ngan cepat kilat aku amik masuk mulut jelah..

AnneAnne said...

ahaha.. sgt la cute ok.
kuman dan bakterian seperti manusia?
aduyai..
macam2 pikiran blogger lame ini.
btw, my new blogee.
http://dreamergirl7.blogspot.com
link me k.
(^.^)

Hajime said...

ct cutielady:
eh!
betul gak tu...
kalu gitu...
pas tiup...
kene letak kat daun pokok dulu la kan?
ah!
macam tu la yg kite mau...

miss lala:
yup!
ah!
patutle xle masuk aritu...
baiklah...
saya pasti...
kompem...
saye kunci blog awak!

Einy~Carol said...

hoho! aku sgt stuju penyataan anda ini. tp hanya jika figura aksi yg jatuh dr langit, mesti ramai yg merebut nya bukan? jd, jgn lah jatuhkan figura aksi anda ke tanah, nescaya kuman akan merebak cepat. terus bersihkannya, dan simpan di tmpat yg dingin dan kering. sekian

Hajime said...

carol~lyzam:
ah!
aku xmo!
camane nak main figure beso bangunan?

Ayu Hasman said...

yeah..
i setuju...
tp kene ikut 2 second rule la..
kalau second yg ketiga..
cepat2 amik buang je :D

Hajime said...

are you?:
ah!
baik!

Anonymous said...

eh ye ke?
mana ada.
tipu?
ha-ha

okey.mmg kelaka.

Hajime said...

aku_yanhashim:
betul...
serius...
x caye leh curik mikroskop mane2...
pastu wat latihan amali!
semuga berjaya ya!

darkwing54 said...

hahahaaa,cam harem....bakteria mati,jd mayat,bahaya....

Hajime said...

-zuh@ili-:
tul gak tu...
ah!
kite anggap je sume berjaya melarikan diri...
=op