Monday, August 25, 2008

Kisah Lados

"Sudah..."

Hati kecilku berkata. Di hadapan kami, cikgu Mohd Nor Hashim juga dikenali dengan nama "Arbo" di kalangan para pelajar kerana bergigi arnab dan kekurangan rambut. Dia memintas kami dengan motor ala-ala Zack memintas Azura. Betul-betul di hadapan pintu pagar belakang ke sekolah.

Aku, budakyangnakal dan budakyangjahat baru keluar daripada pintu pagar yang sama. Kami keluar secara haram selepas makan tengahari di dewan santapan sekolah. Aku tak ingat kenapa kami keluar. Biasanya kerana hendak bermain game, membaca komik, keluar duit atau yang sewaktu dengannya. Tapi aku rasa alasan utama sebenarnya, kami bosan dan suka berjalan-jalan mengambil udara di luar sekolah.

Itu tadi. 30 minit yang lepas. Sekarang kami sedang mendengar ceramah percuma. Aku perasan ada pelajar yang sedang menyorok di sebalik semak dan terjenguk-jenguk mengintai dari jauh. Demit tul...

Aku bosan mendengar ceramah Arbo. Cuba membayangkan wajah Bugs Bunny sedang berceramah. Tidak boleh. Bugs Bunny jauh lagi comel. Duh...

Aku pandang ke arah budakyangnakal. Dia sedang menyamar suci. Senyum campur sedih sikit dan cuba memancarkan cahaya suci daripada wajahnya. Budakyangjahat? Masih dengan wajah bosan dan selamba dia. Sedang kusyuk kami mendengar ceramah.

"Hadi, bak yang kat poket awak tu."

Budakyangjahat dengan gaya kera malas sambil menyumpah-nyumpah di dalam hati mengambil lados a.k.a rokok Dunhill 20 di poket bajunya dan memberikannya kepada Arbo.

30 minit kemudian ceramah sudah sampai ke penghujungnya. Arbo sudah mula untuk berlalu pergi. Tiba-tiba satu suara memecah keheningan tengahari.

"Cikgu! Saya nak rokok tu balik boleh?"

Aku dan budakyangnakal menoleh ke arah budakyangjahat.

"Apekah?" Hati kecilku berkata.

"Kamu memang dah tak tahan ke Hadi?"

"A'ah cikgu. Kalau cikgu amik ni, kejap lagi saye nak isap, saye kuar balik beli."

Suasana sunyi seketika.

"Saya tak kasik kamu ye."

Arbo berlalu pergi dan membaling lados a.k.a rokok tersebut ke dalam semak yang berdekatan. Budakyangjahat pun pergi mengambil lados a.k.a rokok tersebut. Perasaan aku ketika itu?

PERGH!!!

*tribute tuk ko yos! coz anda sgt bergaye ketike itu... tak macam bebudak "high council" yg lain yang berlagak macho tp sebenarnye penakut! buat salah... nak org lain tanggung... (emo2)

17 comments:

Rahimin Idris said...

kira kau dengan yoshz ni macam morbid angel n dare devil la? hahaha

yoshz said...

"Aku perasan ada pelajar yang sedang menyorok di sebalik semak dan terjenguk-jenguk mengintai dari jauh"

Bukan menyorok, ntah saper tah yg keluar dari lubang nampak Arbo pastu masuk balik. hahaha

"Aku pandang ke arah budakyangnakal. Dia sedang menyamar suci"

bukan menyamar suci, cuba speaking ngan Arbo, tapi Arbo cakap melayu jugak. Ngahaha...

Haha..anyway, thx bagi aku satu tribute. so lepas ni mamat plak kena bagi tribute utk kau. Haha. buat rantaian makanan..

Rahimin,
Masa tu aku Rotting Christ! Rotting Christ merr...

Hajime said...

rahimin idris:
ah!
abih mahata ape lak ek?
buffy vampire slayer ek?

yoshz:
oh!
aku ade sedikit terlupe...
maaf!
tp mmg die selalu menyamar suci di depan chegu setelah membuat salah...
pastu speaking...
maksimum punye...
siap mengalirkan airmate lagi...
ah!
tunggu die tribute tuk aku?
raye taun depan pun lum tentu lagi...
tu baru je update blog die tu...

Ayu Hasman said...

korang sume sepatutnye jadi pelakon!

:)) sure leh beat rosyam nor..
euuwww =))

mahata said...

yos>>
hei aku mmg terer menyamar suci mmkay? seperti bayi yang baru lepas lahir, disinari cahaya matahari pagi lagi.

hazim>>
LOL! aku ni cam mix angel+devil haha~

ijan said...

haha... betol2 jiwa berani mati...

oit... bile plak bdk high council penakot...

Einy~Carol said...

hahaha..ingatkan cite pe la td...:P

Hajime said...

are you?:
pelakon?
ah!
baiklah...
kami akan cube pergi ke audisi mane2 nanti...

mahata:
dem...
ko tu devil mademon ko tau dok?

sultan:
nak kate berani mati x gak...
tah a...
berani buat berani tanggung...
setel!
kalau dah si a wat salah...
pastu kene gertak kalau ade diantara batch wat salah...
si a kene buang...
dah takut...
cuak...
xnak tanggung sendiri...
x penakot ke tu ek?

carol~lyzam:
ah!

l.i.f.e said...

macam2 budak ada

Diana Ishak said...

gila la budakyangjahat.

tapi aku suka spesis budak-budak yang selalu kena sound cam ko.

sebab aku pun dah patblas tahun tak kena sound ngan cikgu HEM yang aku panggil bulldog. Tak tahan tgk muka dia okkkkkkk. Gemuk tapi nak pakai baju cutting2.
pastu orang panggil gumok kena detebtion klas.

Akai ada ka???
Nak ajar aku cakap menipu kata ko kurus.

Blaaaa.

Hajime said...

l.i.f.e:
ade2...
byk...
tp byk dah x aktif...

green apple:
ah!
ko lempang je hem ko tu...
pastu bawak die gi cermin beso...
ngan selai baju bukan cutting2...

Airinar anastasia said...

sy tau perkataan2 star ni..antaranya..lados la..feilong la..plg tak tahan kerok..eh..btol ke?haha

Hajime said...

~syorre~:
dem...
stf pun ape kurengnye...
toing?

poyotito said...

lu mesti tak berani buat cam yeos tu kn?

Hajime said...

poyotito's:
dem...
camane ko tau ni...

biskutrajin said...

jumpe balik x lados a.k.a rokok dlm semak samubn tuh?ehehe...btw slamt knal

Hajime said...

biskutrajin:
jumpe2...
cam tepi jalan punye semak je...
ah!
selamat kenal ya!