Thursday, September 25, 2008

Lailatul Qadar

"Lepas basuh pinggan, ikut abah pergi masjid."

Abah seperti memerintah. Aku memandang kepada emak. Emak mengangguk sahaja. Maksudnya emak mahu aku ikut abah solat Subuh di masjid. Jangan melawan.

Nampaknya, aku kena batalkan niat untuk sambung menyamar beruang berhibernasi selepas kenyang bersahur.

Aku bonceng di belakang. Kami tidak pakai helmet. Kopiah sahaja.

Ganjil. Dalam cahaya suram menjelang Subuh, aku lihat kubah masjid berada di tanah. bukan di bumbung masjid. Ajaib.

Abah macam tidak nampak keganjilan itu. Aku cuit bahu dia dan tunjuk ke arah kubah yang berada di tanah. Mungkin kubah itu tengah sujud.

"Kenapa?"

"Lailatulqadar..."

Bisikku perlahan dengan jari masih menunjuk ke arah kubah tersebut.

"Berapa lama tak ke masjid ni?"

Tidak pasal-pasal aku dimarahi. Rosak pengalaman suciku ini.

"Masjid tengah renovate la. Bumbung masjid bocor. Pasal tu kubah letak kat situ."

Aiyak!


Gambar sekadar hiasan

*selambe aku copy edit paste daripada fwd yg aku dpt...

31 comments:

WorkingMama said...

macam da baca entri ni..
hmm..tapi sape punya ya..

arianna adrizal said...

hahaha!
teringat cerita kubah terbang =p

Wardrobe kita said...

ha ah..mcm da baca entry ni..sape punya ek??

Sasha Sharifuddin said...

mmg si jime tiru pun!

Hazim....sudah sudahla 'mengejar gunung yang tak kesampaian tu'!it is affecting your style man!!

stop piracy..buatlah yang original!

Hajime said...

farah sr:
ah!
ni pengalaman sebenar ni...
(selambe x mengaku copy edit paste)

arianna adrizal:
erk!
ngk dok video die?

qaseh.darwisy:
lain tu...
lain2...
(stil x ngaku)

sasha sharifuddin:
aiyak!
kantoi2...
erk...
wat ape kejar...
gunung tidak berlari...
err...
skali skali...
filler kene ade...
bg org dapat membezakan ori atau pun hot n spicy!
(air liur meleleh)

alif-mikail said...

plagiat lagi.. ha ha hajime kan budak bijak kan? nah! dush ! dusyum dusyum.. (Alif menggunakan jurus mengkarate lipan peringkat ke-8!!!!)

Sasha Sharifuddin said...

hot n spicy kfc yang baru tak best. lunch tadi aku baru makan (ye!mak buyung ni tak pose!)..

original tetap sedap..

siot je cashier tu salah amik order aku..xpa..dia pose..aku redha

Hajime said...

alif-mikail:
aiyak!
(mengaktifkan hikmat kebal perisai emas peringkat ke-4 dengan 100% otak diterokai)

sasha sharifuddin:
ko kene try ayam goreng mcd spicy...
serius layan...
ah!
alasan je ko ni...
pembawaan budak la...
ape la...
itu la...
ini la...
=op

Anonymous said...

eh kejap
mcm entri en.rahimin
ke en yoshz. tak ingat sapa punya.
tapi dah pernah baca.
bluweek :P
tak de idea.
haha pancit!

Sasha Sharifuddin said...

jime...
tak suke ayam goreng McD..cuma suka double-cheese burgernya shj
you better have a make-up alam angker story...aku dahla tgh bosan ni!

Jack a.k.a adDam said...

Macam.... de sorang jek yg percaye cite enko nih kan?
Sian die... inisen tuh...

Ayam spicy KFC baru x sedap dowh..
Cam makan chipster kat GSC jek...

Oopsss~~

dzul said...

hoi.. aku penah baca ni kat blog en.rasis

dia pn plagiat jugak..
ni kes plagiat atas plagiat..haha

Hajime said...

aku_yanhashim:
mane ade...
ni baru kuar kat sini...
adeh!
pancit lagi...

sasha sharifuddin:
oh!
off course...
berger2nye...
duh...
ah!
baiklah!
saye akan cuba lagi minggu depan ya!

jack a.k.a addam:
oo...
aku dah dpt tangkap yg mane...
ah!
ayam mcd spicy lagi best!
tak kire!

dzulkarnain mohamad:
plagiat + plagiat = tak plagiat!
die cam negatif + negatif = postitif!
so aku x plagiat!
yeah!

yoshz said...

kopi pes rasis punya. eh dzul ni kenal rasis ker?

sasha,
gunung ape ni?

Izzah said...

:D
haha.
kopi paste.tapi bejaye buat beta ketawa time2 bersedih duka nih

Winn said...

Adakah anda menepati ciri2 utk mendapat LailatulQadar?ehehehe..

suya said...

hahhaha...baru nak..ckp mashaallah indahnye kejadian allah...

l.i.f.e said...

haihhhh...ini ada dalam email tuju2 ni!

btw, gunung boleh kejar ke? camne dia gerak? ni cerita angker ke haper ni?

Hajime said...

yoshz:
tu a pascal...

izzah:
ah!
jgn berduke nestape...
ayuh kite bergumbira!

cintawinn:
erk!

suya:
masyaallah...
indahnya ciptaan tuhan...
wink2!

l.i.f.e:
eh!
mane ade...
ori ni...
tu la pasal...
xyah kejo xper...
ah!
rasenye buleh di kategorikan angker kot...
kalau x...
maaf ya!

alif-mikail said...

Alif : Ceh! hikmat remeh temeh ini lagi

(Sambil mengaktifkan kuasa dengan 130% kawasan otak yang diterokai)

P/S - Long Kai pun surrender wa cakap lu..

biskutrajin said...

NI MMG LAME DH X PEGI MASJID NEH..hehehe

Sasha Sharifuddin said...

yoshz..
lenkali prihatin dgn alam sekeliling!hahah!mesti kau nampak 'gunung' tuh!sikit punya obvious!hahah!

kalo tak tau gak..ym aku..nnt aku kasitau!haha!

Hajime said...

alif-mikail:
hikmat ketenangan dan ketenteraman abadi peringkat ke 10...
lek lu...
sap kok lu...

biskutrajin:
erk!

sasha sharifuddin:
dem...

Don Balon said...

Koi pun ada dapat forward ni..masa baru start pose baru ni..

tapi memang best citer ni..

Am said...

tgk title je aku dah tau storyline camne sbb aku pon dpt story yg sama tp ko edit kaw2 punya. yg aku dpt siap ada "kepala otak kau". ahaks!

Hajime said...

don balon:
ah!
fwd tu sampai kat ko gak ek?
aku la yg wat tu...
(selambe mengaku lagi)

Hajime said...

am:
oh!
diorang yg edit drpd aku...

Sweety Cutielady said...

cetak rompakkkkkkk!!! hahahahaaa..
klau org tu ada copyright reserved habislah ko. hehehee

Hajime said...

ct cutielady:
fuh...
seb baik...

AnneAnne said...

haha.
ade jugak org dpt pk nak wat cite sampai mcm ni eh.

Hajime said...

diana:
tu a...
penat saye memikirkan cerite ni...
=op