Monday, September 15, 2008

Fergie

Semalam ada orang bertanya kepadaku, "Fergie ni siapa ek? Adekah awex ko? Atau pun housemate ko seperti abg marjerin?"

Maka kali ini aku akan menerangkan siapakah Fergie. Fergie, kenderaanku. Ya, kenderaanku diberi nama Fergie.

Kenapa bernama Fergie?

Ia seperti teka-teki, 'Kenapa anak yang dilahirkan oleh isteri En. Kamal diberi nama Siti Nurhaliza?'. Anda semua boleh jawab? Jawapannya, kerana anaknya perempuan. Begitu juga jawapanku. Fergie seorang perempuan.

Kenapa perempuan?

Sila lihat nombor kad pengenalan anda sekarang. Bagi yang lelaki, nombor kad pengenalan anda akan berakhir dengan nombor ganjil bukan? Manakala perempuan pula genap. Kalau bukan, sila periksa 'sesuatu' di bilik air sekarang. Begitu juga dengan kenderaanku. 1616. Berakhir dengan nombor genap bukan?

Kenapa memberikan nama Fergie? Bukan Gigi ke, Yugi ke, atau nama-nama lain?

Ini kerana nombor registrasi kenderaanku, BEP. BEP, Black Eyed Peas. Satu-satunya ahli Black Eyed Peas perempuan? Ya! Anda semua sangat bijak! Hebat! Kalau anda tidak tahu jawapannya, silalah keluar untuk dapatkan 'kehidupan'.

Kalau kita dengar sahaja nama seseorang yang bermula dengan Wan, tentu di dalam kepala kita akan mengatakan yang seseorang itu berasal dari negeri Kelantan. Memang Wan selalunya dikaitkan dengan negeri Kelantan.

Tapi tidak bagi kenderaan. Wan selalunya berasal dari Kuala Lumpur. Dolu2, kenderaanku juga bernama Wan. Wan Ghazali Daud atau nama manjanya Wagedek (WGD7759). Aku sangat merindui kenderaanku ini. Jika sesiapa ternampak silalah memberitahu saya ya!

Encik Wan Ghazali Daud

Nah! Sekarang marilah kita menamakan kenderaan kita beramai-ramai! Ayuh!

68 comments:

Rahimin Idris said...

aku pakai pajero. kalau namakan Parjo ok ke? macam jawa je!!!

Anonymous said...

oh. erk nama kereta saya jazzy. sebab dia jazz. haha.

yoshz said...

Haji Muhd Darus. pasal dia ada air cond.

Hajime said...

rahimin idris:
ok tu...
tp make sure laki a...
pompuan kalu...
parjah!

aku_yanhashim:
ah!
adekah kerana die meminati muzik jazz?
atau meminati jazz transformers?

yoshz:
oh!
siap ade haji lagi...
dem...

l.i.f.e said...

hahaha...tak mahu keluarkan surat beranak atau kad pengenalan kah untuk dia? :))

l.i.f.e said...

komen utk yoshz tu aku dah query in his blog previously. i wonder how in the world boleh dapat haji tu! :))

Am said...

keta aku bernama wan mohd qayyum & dia adalah lelaki sbb berakhir dgn no ganjil. ala, keta aku kan bumblebee....

Hajime said...

l.i.f.e:
ah!
siap sume...
dun wory...

l.i.f.e lagi:
mungkin die sudah smpai ke tanah suci kota Mekah...
takpun dam haji je...

am:
ah!
bumblebee!!!
transform n roll out!

Unknown said...

keta aku WNG

so kita panggil dia WENEG ok tak?

Anonymous said...

owh..br sy tau keta sy lelaki rupanya..pttla dia x suka sy address dia cik..

Hajime said...

kuih:
buleh aja...
laki ka pompuan ek?

fionahafiz:
ah!
so lepas ni anda kene memanggilnye encik...
atau abang!
siapekah namenye ya?

WorkingMama said...

menarik!
kalu WHP? Wahap?
erkk..tapi no plate blkg no 2..
so,
Wahapah?
kui..kui..kui

Anonymous said...

keta sy tidk ada nm yg spesifik..sy hanya memanggilnya cik kenari..tidk sggp sy memberikan dia nm serupa manusia..i'm a reckless driver..he~

Hajime said...

farah sr:
oh!
kemungkinan juga...

fionahafiz:
kenari juga adelah name...
tidak begitu encik kenari?

Wardrobe kita said...

keter aku plate WPE 7043...so nama pnh dia Wan Pian Endut..jantan nih..da la gemuk,hitam pulak..da 2 bulan x mandi...

bayangkan...

Hajime said...

qaseh.darwisy:
pergh!
dem...
papepun kerete anda sudah ade name!
tahniah!

Jack a.k.a adDam said...

Uh!Oh! Satria Baja hitam aku
WAN 1515, tayah nak susah² taruk name
panjang², Wan tuh dah bleh kire 1 name..
Lagipun femeli aku name sume stat
dengan 'Wan', kene la tuh..
Tp kalo ikutkan, lucky number femeli aku kene ade 15, ayah aku
memang percaye mende² tahyul nih...
Sume mende termasuk no hp, no rumah, segala² nombor la
mesti pakai nombor tuh...

Tp skuter aku WGV1232, adekah
maksudnye aku 'menunggang' wanita?
Adekah? Adekah?

poyotito said...

mak aii
siap bagi nama kat kereta.
steady lah!
gua ingat nanti gua ada kereta gua taruk nama dia 'Murad'.
apa pasal tak tau.

adiepot said...

apesal tak tunjuk gambar wagedek kat posisi yang ada bekas tembakan peluru tu?

Anonymous said...

kancil gua panggil abe kan je..tapi nama komersial dia tenggiling ku sayang...

Hajime said...

jack a.k.a addam:
wah!!!!!
1515?
aku 1616!
ah!
apekah?
erk!
ya...
anda menunggang seorang wanita...
apekah namenye ya?
malang sungguh die...

poyotito's:
dem...
tu...
ko pun letak name ape...
enick murad!

adiepot ketepot:
oh!
aku tidak mahu menakutkan para pengunjung blogku...
ape kate diorang apebile melihat bekas wagedek di tembak ak47?
ops!

che sue:
ah!
menarik!
pasti ia buleh bergulung2!

iAmeFie said...

kete efie name dia schwarzy..
sbb wane dia itam..
schwarz mksd dia itam..
dan no akhir dia ganjil, jadi dia lelaki..
hee~
:D

Hajime said...

ah!
en schwarzy!
sile beri tunjuk ajar...

Tny said...

Alahai.. jenis ber-sentimental value orangnya yea...

Fergie? Wan? hahahhaa... :D
Rupanya ada jugak cerita d sebalik nama2 keta2 ni yea.. menarik..

Sasha Sharifuddin said...

wagedek dah takde?oh...sungguh banyak memori si kechil itu..banyak berjasa ooo!!!

Hajime said...

tny:
ah!
(blushing2)
bagaimana dgn anda ya?
name kenderaan anda?

sasha sharifuddin:
ah!
tu la pascal...
sgt dirindui...

Anonymous said...

aku xde kereta... tapi ade motor je yg selama ni aku panggil belalang tempur...

Hajime said...

exsentinel82:
ah!
abg sentinel!
ya...
byk org mengidolakan belalang tempur...
aku juga dulu...
teringin memeliki scrambler!

Jack a.k.a adDam said...

Maybe aku leh kasik die niknem
Wa Gadis Viking 1-2-3-reverse!

dzul said...

a'ah, aku tak kasi nama pn pada kete aku..tp dia memahami aku tu dah cukup bagus..tima kasih selamanya utk kete aku.

Hajime said...

jack a.k.a addam:
pergh!
ganas2...
tp cam x sesuai...
pasal penunggangnye xle ganas...

Hajime said...

dzulkarnain mohammad:
dem...
ko komen time aku komen...
ya...
yg penting persefahaman!
saye setuju!

Jack a.k.a adDam said...

Ah!
Fergie ngan enko pon tak seswai
Hot & Sexy
vs
Not & Taxi
Fergie adalah hak ekslusif okay

Hajime said...

jack a.k.a addam:
hahahahaha!
dem...

Ayu Hasman said...

tlg bg name kt kete i..
wgx 3936 :D

Hajime said...

are you?:
hmm...
W. Gadis X-Men!
yeah!

Tny said...

Namanya : Saga
Colornya : Biru.. hehehe..Saga spatutnya merah..

Owhh.. sy x kasi nma plak utk kereta.. takut dia meragam ke (klo tersalah panggil), boleh ke cmtu?

:)

Denanz ... said...

hajim,
kete gua lelaki. emm ... kalau nak kasi nama, cenggini: Wa caNg Hau (WNH). ok ke?

Hajime said...

tny:
oh!
ye tak ye gak ek...
takut name x sesuai...
now ok je kan?
so teruskan memanggil saga...
nak sedap pasal die biru...
amethyst saga!
pergh!
(bercucuran airmata)

denanz:
oh!
buleh2...
kerete ko berbangsa cina!
menarik!

fadzil hafiz said...

abeh aku yg xde kenderaan nih nak namakan apa plak??basikal boleh??huhu....

Hajime said...

padelkopak:
buleh2...
pastu jgn lupe letak nombor plet...

Tny said...

amethyst saga... errmm something tu.. pdhal biasa2 je.. nanti nk cat my Saga.. x tau color apa... lum pikir..

Hajime said...

tny:
kalau nak melayu...
amethyst = kecubung kot...
ke nilam biru...
not sure...
ah!
cat kaler merah jambu!
cair...
pastu u bawak lak tu...
pergh!
(bercucuran airmata lagi...)

Sasha Sharifuddin said...

jime...
kaver2 sikit line tu ngorat anak dara orang..hish!

Hajime said...

sasha sharifuddin:
erk!
isk...
ko ni...
jgn bongkarkan kekaveran aku...
obius ke ek?
=op

~ mizzAmy ~ said...

~ alamak silap komen box la plak. hehehe... ~

Hajime said...

~ mizzAmy ~:
uik?

Kakmim said...

aha..keta aku xde nama lg
so far pgl dia KB jek

skrg ni aku dh tau jantina dia F
nama lak.. ada idea x nk bgkn nama apa??

hehehhe

Hajime said...

mim.ya.ra.alif:
ah!
no plet KB ek?
bg je Khamsiah Baharom...
setel...

Sasha Sharifuddin said...

jime..
aku baru perasan wagedek nye full nama ada macam nak sama dgn nama dugong laaaa!!!

Hajime said...

sasha sharifuddin:
erk!
same ek?
ah!
ko ingat ek name die...
adekah?

Sasha Sharifuddin said...

dia kan aku nye ketua jabatan and lecturer aku....nak mampus tak ingat nama dia?????siap segala pangkat aku kene ingat ok!

Hajime said...

sasha sharifuddin:
oh!
ingatkan ko ade affair...

Tny said...

amethyst = kecubung??
Macam kelumbung je bunyiknya...

Ehh ni x dak keja ke? Ke bercuti harini?

Hajime said...

tny:
yup!
x ingat actually...
either...
saphire = kecubung
amethyst = nilam biru
or sebaliknya...
or yg sewaktu dgnnye...
err...
keje...
kl ma...
isk...
tp cam kureng keje...
(byk sbnarnye... tp mode cuti...)
ah!
bertanya saye pule...
anda bagaimana ya?

Jack a.k.a adDam said...

siyut...
org tuh bg ayat 3 baris jek
die reply sampai 16 baris!
baik update blog...
kate dah ade idea...

Hajime said...

dem...
dah siap dah...
x publish je lagi...
tp smalam nye idea aku lupe la...
x sempat nak letak kat draf...
dem2...

Sasha Sharifuddin said...

entah nye jime...
ni sebok chatting kat komen blog pulak..hahah!

Hajime said...

sasha sharifuddin:
dem...
ko ler...
kat ym chat ngan ko...
kat sini pun ko gak...
dem2...

Sasha Sharifuddin said...

kau mmg...suke kat aku tapi tak ngaku!wakakakaka!..

jime...
chenta lama jangan dikenang..
chenta baru kejar tak dapat..
bawak2 la bertenang..
byk lagi lain yang sempat...!

*dah lama tak berpantun ok....suku kata tak cukop tapi pedulik hape!*

Hajime said...

sasha sharifuddin:
demit!
x pascal2...

sasa...
chenta lama jangan dikenang...
chenta baru kejar tak dapat...
ko tu dah nak jadik mak orang...
bawak2 la bertaubat...

muahahahahahaha!

Don Balon said...

Keta koi takde Wan (koi bukan dok KL) ataupun Nik (walaupun dekat dgn N9) mahupun Cik (Negeri asal koi Pahang)..

KBP koi itu koi namakan Ku Balqis Putri sebab plat dia ujung 8..
cheh! apekekarat name..
gelaran manje je la Kebap..
ikutlah kambing ke ayam..

sori.. koi syif malam ni ade gangguan mental sket... harhar

Hajime said...

don balon:
ah!
sungguh sedap sekali name kereta anda!
tp name panggilan manje itu menggiurkan la...

indah-chan said...

hurm..

tolong kasik name kat kete aku blh x incik Hajime.

WMC .. dan die pompuan.. erk.. ku sangka sblom ni dia ni laki.

ganas smacam je.

heheh

Hajime said...

ah!
kurita anda pompuan ek?
kete ape ek?
kaler?
hmm...
wmc...
wan maimunah combi!
(gile old school name)

Anonymous said...

plat no kete ku BGD 996.

Name glamer: Ben Gombak De'lacruz
Name sempoi: Bergedil

Tapi bile dpt tau die pompuan sbenanye..

Name pompuan: Bedah Gadis Desa..

indah-chan said...

buruk seyyh wan maimunah combi!!
xnakkk

hahaha

WMC 3944
kete kancil kale biru

aku sayang kete aku..
dan aku anggap die kwn bek aku.
sbb byk luahan hati aku dia dengar!

erk!

Hajime said...

ah!
pasal die adelah mousedeer...
panggil je deer...
tuko sket...
dear...
setel!
=op