Tuesday, January 20, 2009

Yon Jipang

Dewan Kuliah Utama. Pusat Asasi Sains. 2000. Semester ketiga.

Aku bukan mengulang semester. Sekadar menambah sahaja. Maklumlah, Universiti Malaya sayang padaku. Suruh aku belajar lebih lama. Tidak sanggup untuk kehilangan aku. Kalau boleh mahu menahan aku selama-lamanya di situ.

Aku duduk di bahagian belakang. Malas hendak duduk di hadapan. Aku tidak suka sesak. Kalau boleh satu baris tu biar aku seorang sahaja yang duduk.

Argh! Aku bosan. Sudah penat aku mengira perkataan 'di sini' yang keluar daripada mulut pensyarah aku. Dia sangat gemar menyebut perkataan 'di sini'. Sama seperti cikgu matematik aku ketika di sekolah menengah dahulu yang suka menyebut 'jadi' dengan iramanya yang tersendiri.

Rakanku pernah mengira jumlah yang disebutnya sepanjang satu jam kelas. Lebih 150 kali.

Berbalik pada aku yang bosan. Aku melihat ke arah sana. Dua orang yang sedang hangat bercinta duduk sebelah menyebelah dengan sangat rapat sekali seperti di tekan daripada kiri dan kanan. Padahal mereka berdua sahaja di barisan itu. Tiba-tiba si perempuan hilang. Rupa-rupanya berbaring di pangkuan si lelaki.

Duh... Dewan kuliah ni. Bukannya taman bunga. Meluat aku. Orang lain bercinta juga. Tiba-tiba aku terbau sesuatu.

Cilakak! Dalam dewan kuliah pun nak merokok. Sedang aku menyumpah seranah, aku terdengar orang di hadapanku berborak tentang komik. Aku cuba menyampuk.

Sekali aku layan bersembang dengan mereka. Hilang kebosanan aku. Di penghujung persembangan...

"Eh! Dulu kau fizikal berapa ek?"

Ketika semester 1 dan 2, kami diasingkan dengan asasi sains fizikal 1 dan 2.

"2! Kau?"

"Eh? Aku 2 juga! Kenapa macam tak pernah nampak kau?"

Asasi sains fizikal 2 mempunyai jumlah pelajar yang sedikit.

"A'ah la. Aku pun macam tak pernah nampak kau. Jap2. Semester 1 kau selalu datang kelas tak?"

"Tak! Semester 2 baru aku rajin."

"Patut la. Semester 2 aku pulak yang malas!"

Semenjak hari itu aku baik dengan dia, Yon.

*tq yon menumpangkan aku dengan jipang lagenda kau...

Voltron. (gambar sekadar hiasan)

27 comments:

WorkingMama said...

buleh isap rokok ke dlm bilik kuliah?

gila bran!

Encik Rasis said...

huh! yoshz buat citer pasal ringo, ko plak pasal cikgu azizah...

Hajime said...

farah sr:
dku tu beso...
kat balakang2 tu seb baik xde org isap dadah jer...

Encik Rasis:
ah!
ingat xnak letak name che gu tu td...
blasha sudah...
che gu best...
xpe...

BudAk hijAu said...

isap rokok xpew...
jgn isap gam...
nt kena gam...hahahaha..

Anonymous said...

budak kapel tu buat ape ek tetiba pempuan tu ilang??
wahh teruja nak tau ni
jeng jeng jeng

Hajime said...

BudAk hijAu:
oh!
gitu ek?
kalau isap rokok...
nanti x kene rokok ek?

orensangkuit:
tah!
saye tidak tahu...
(dgn muke naive+inocent)

Anonymous said...

'jadi' 'di sini' bermulalah percintaan kamu dgn Yon yer...

Hajime said...

Hidemichimomotani:
erk!
kalau tengku siti nur yon binti jantan ok gak a...
isk...

Sasha Sharifuddin said...

amboih..tengku siti nur yon binti jantan..

hampeh lu jime...aku hangin gak lu pegi wedding nik bee tapi tak gi wedding aku..

ko tunggu blog keji mengeji!huahuahua!

Hajime said...

Sasha Sharifuddin:
dem...
aku pun xtau aku gi wedding die...
aku diheret...
isk...

mrs popo~ said...

wah..sgt teror fizik upenye..hee..:P

Darkkadabra said...

aku pun rase universiti aku sayang sangat kat aku..aku dapat rasakan aura-aura menambah semester.

wahwahwaaa

hzrh said...

incik jime,pada zaman saye,bebudak fizikal 1 lecture je..kitorang tumpang hall bebudak AAJ tuh..
dn for records,bebudak line up belakang makan nasik lemak daun pisang time kelas organic chemistry..ahaha~

ps:saye tak terlibat ye..ahaha~

Hajime said...

NaDiaHaNuM~:
erk!
mane ade...
biase2 saja...
(blushing2)

darkk25:
oh!
bagus!

this.is.not.me:
zaman bile tu ek?

Oimira said...

saya juga asasi. tapi hanya 1 sem kerana dpt offer terbanggggg ke obersi.:D

macha_sezs said...

lepas baring2 kapel tu wat ape?

ah!aku menci cite tegantung.

hahaha

Anonymous said...

siap baring ataih boipren? ada yg isap okok? wah hebat kolej pe ko ni?

dzul said...

sah lepas ni ada sambung yon jipang (part II)

Anonymous said...

wahaha.
macam haram voltron tu.

Hajime said...

Ki Moira:
eh?
ek?
ah!
kalau x sure kite sedang berdating di midvaley skang...
=op

macha_sezs:
erk!
aku pun tak tau ape yg tergantung sume...
(naive+innocent)

Che Sue:
tu la pascal...
sgt hebat...
culture shock aku...

Dzulkarnain Mohamad:
demit...
aku xde plan pun sequel...
tp cam terpakse je...
demi tidak menghampakan penonton setia...

sarloamd:
n i form...
the head!
aum!!!

hzrh said...

session 07/08..
saye kan muda lagik!
ahahaha~

mrblind said...

Tiba-tiba si perempuan hilang. Rupa-rupanya berbaring di pangkuan si lelaki.


nasib baik baring..ingatkan ..hehehe..tak de la..

Hajime said...

this.is.not.me:
oh!
budak kecik...

mrblind:
ingatkan ape ek?
(naive+innocent)

hzrh said...

err..tak kecik sgt,kot??
ahaha~

Hajime said...

this.is.not.me:
oh!
skang ni di mana ya?
um?

Yang Benar, Kakak Perkara Rawak said...

gabak sgt ke dewan kuliah kamu tuh ha?
siap merokok-baring bagai sume lepas?
fulamak.
lenkali ko pulak wat men tengteng lam kelas.
mesti haru biru.

uh,tak pat kubygkan ko bertengteng.
ke ko tatao tengteng tu ape?
hahahaha.

Hajime said...

penjenayah.merah.jambu:
yup!
sgt beso!
teng2?
pakar ni dulu...
ayuh!
tengteng kejar!
ade berani?