Monday, January 19, 2009

Merubah!

Kemaskini pantas daripada aku untuk tema biasa hari Isnin. Bahasa.

Semalam juara lagu. Aku teringat ketika belajar Bahasa Melayu dahulu. Cikgu Yang Razali memberitahu bahawa penulis-penulis lirik hebat. Lirik-lirik mereka diberi pengecualian. Kenapa aku berkata demikian?

Aku ambil dua contoh biasa terdapat dalam lirik.

1. Mencintai atau menyintai?

Cinta diberi imbuhan 'me' di hadapan. Perkataan yang bermula dengan huruf C.

Jika menyintai, maka 'mencukupi' atau 'mencatit' salah. Sepatutnya menyukupi atau menyatit.

2. Mengubah atau merubah?

Merubah, menjadi rubah. Kamu! Merubah!

Aku merubah.

*sekarang ni... 'tengah hari' atau 'tengahari'? aku sudah keliru.

21 comments:

mrblind said...

jangan tepi hari sudah..hehehe

Cinoi Lavigne said...

hajime atau hajim-e
1st time plak ada imbuhan me di belakang.
tengahhari/.

dzul said...

contoh soalan esei ting 5 :

dalam sesebuah kerajaan demokrasi, perlukah rakyat mengubah kerajaan sebelum kerajaan merubah?

arianna adrizal said...

uh~ entri "akademik"
malas nk pk. bole skip ke?
hahahhahaha~

helomynameisjaye said...

lawak rubah tu memang awftsome.hahahahahha.

FionaHafiz said...

owh.
rubah yg comel~

adiepot said...

ahahahhahahhaha tak boleh tahan lawak merubah! tolonglah jim :P

Hajime said...

mrblind:
tepihari or tepi hari?

Qi_Cinoi.Lavigne:
eh!
x perasan la pulak...
baru perasan ade imbuhan me...

Dzulkarnain Mohamad:
ah!
kerajaan menjadi rubah!

arianna_adrizal:
oh!
tidak perlu berpikir...
baca saja...

cik belacan melaka:
merubah2!
menjadi rubah berganda!

FionaHafiz:
(blushing2)

adiepot ketepot:
baik!
saye tulung anda merubah!

Tny said...

Kamu merubah!!!
:D

Oimira said...

"tengahari, tengah panas" - apo nak dikato, blues gang

Hajime said...

Tny:
(menyamar rubah)

Ki Moira:
eh?
gitu ek?
bukan tongah hari tongah paneh...
=op

Anonymous said...

keretapi atau kereta api?

mrs popo~ said...

bole eyh merubah jadi chumel cmtu.. :P

macha_sezs said...

er...arr...ini sapjek wa sula lama tinggal. tatak ingat lagi.

pada waa aa..mana2 pon oke.

Am said...

as a songwriter & lyricist myself, aku prefer mencintai dpd menyintai sbb bg aku, C tu menguatkan lg feeling CINTA tu. menCINTAI....menyintai....mcm "me-NYIN-tai". kalo antara mengubah & merubah, i'll use both tp tgk lagu aku camne la. kalo lagu aku pasal musang atau rubah, aku guna merubah.

Hajime said...

Hidemichimomotani:
itu rasenye tak tukar...
yg selalu bertukar ni...
tenghari...
bile la diorang nak tetap pendirian ni...
haih...

NaDiaHaNuM~:
buleh2!
(blushing2)

macha_sezs:
ah!
ko...
blasah sudah...

Am:
eh!
adekah ko telah mecipta lagu 'rubah'?

Anonymous said...

rubah comel ape
leh kawan ngan incik panda

alif-mikail said...

kah kah kah... apa ni?

Hajime said...

orensangkuit:
xmo!
incik panda selalu buli rubah yang chumel...

alif-mikail:
apekah?

Anonymous said...

kamu bikin aku berpikir...
dawg! my head hurts!

Hajime said...

Che Sue:
eh!
tidak perlu berfikir...
tiada maksud tersirat...