Friday, January 30, 2009

Pokok-pokok

Semalam aku berinteraksi dengan rakanku ketika di Kolej Kediaman Keempat. Dia sekarang mengajar tuisyen. Maka, aku teringat peristiwa aku bergaduh dengan cikgu tuisyen aku.

Ketika itu, dia sedang membincangkan soalan matematik untuk ujian minggu lepas.

'Ada 10 batang pokok di atas satu batas yang lurus. Jarak diantaranya 10 meter. Berapakah jarak antara pokok pertama dan pokok terakhir? (Abaikan lebar pokok)'

Dia memberi jawapan X. Jawapan dia salah. Aku mengangkat tangan.

"Jawapan dia bukan Y ke?"

Dia menafikan. Masih teguh dengan pendirian dia.

Aku cuba menerangkan dengan lebih jelas kenapa jawapannya Y. Hinggakan aku membuat lakaran di papan tulis.

Dia? Masih lagi mengatakan jawapan aku salah. Mungkin kerana aku hanya pelajar sekolah rendah. Dia cikgu. Ego tinggi. Airmuka kena jaga.

Aku malas nak pertikaikan lagi. Aku maafkan dia. Dia tidak tahu yang IQ aku 180 macam hajime kindaichi.

Aku bersumpah dengan nama datukku!

*selamba aku riak+takkabur nak bagitahu aku hebat dalam matematik... dulu la... dolu2... ah! kalau anda hebat... apakah X dan apakah Y?

18 comments:

helomynameisjaye said...

XY = kromosom.ko pasti ko tak salah kelas?

Sasha Sharifuddin said...

X=100m
Y=90m kan?

aku tau DULU kau pandai laa jime....:P

*audit dah habeh..

flashback..*dgn nada sengau* "air oren dah habeh..anggor ke manggor??" huahuahua

Anonymous said...

X, ialah bekas gf saya,
Y, krn xde jodoh!

Rajuna said...

x ialah xpdc.
y adalah y u leave me.

norhidawati norhalis said...

xthu r pe tu X dan Y coz tu korg yg jawab...tpi law jawapn yg korg jawab tu 100@90..mmg slh...jdi pe yg cikgu tu ckp mmg btul...korg yg slah...coz japn die mmg bkn 100 n 90...law mengikut teori matematik jawapn die mmg bkn 100 n 90...100 n 90 tu cme pndgn kasar jer...

Qia Rosli said...

yang aku taw x dan y itu adalah abjad dalam list abc. itu yang cikgu aku ajar.

Darkkadabra said...

X? Profersor X? Kuat gile tapi mati ngn Jean. Kuat doh Jean.

Tapi demi cinta, Logan bunuh dia. Ah, hari tu aku tengok Logan a.k.a Wolverine lawan Hulk. Tak buleh belah. 2-2 Kuat. Tapi ada orang lain datang kacau lak. Tak abis gaduh. Kacau betul lah.

Y?

hzrh said...

err..sape nama datuk awk ye??
xD

Tny said...

Macam soklan algebra pulak.. ada X dan Y..

macha_sezs said...

mari lihat semula situasi ini.
pembolehbah yang digunakan adelah
X dan Y...

X dan Y...

jap..X dan Y eh?

oke...X.....Y....

X..Y...ZZZzzZZZZz.z.zZz.

krohh..krohh..

Oimira said...

ey ape da. pokok pun mau gaduh ka deyy

Einy~Carol said...

aku akan Nero jwpn pling tepat heh: X= samurai X & Y= Y the lastman ... Haha

mrblind said...

ceh..tak pasal gua kena buat matematik..

Anonymous said...

gua nk jadi conann edogawa je aa..sb dia adalah comel!

Anonymous said...

cikgu gua ajar smpai W jer

Qia Rosli said...

anda di tag di blog saya. kalau tak buat tak nak kawan.

alif-mikail said...

memang kartun..

Numb3rs lagi power la bro.. ahhahaa

Math tambahan... = matematik tambah2

Hajime said...

cik belacan melaka:
aiseh!
aku masuk kelas bio rupenye...
so mmg aku salah a...
dem...

Sasha Sharifuddin:
erk!
dem...
ko mengimbau kenangan silam...

Hidemichimomotani:
ala...
tu alasan biase...
busan...
time tadika dulu aku gune alasan tu a...

Rajuna:
salah!
y = ymca!
young man said!

norhidawati norhalis:
nope!
jawapan mmg 90 meter...
jik batas itu bulat baru la 100 meter!
jawapan muktamad!
anda kehilangan RM 100 000!

kumbangkecil:
oh!
syae dulu belajar jawi saja...

darkk25:
pergh!
ko mmg hebat...
nanti aku propose name ko kat stan lee...

this.is.not.me:
atmo!
jowo deh!
sumatera mari...

Tny:
algebra dan kalkulus!
argh!
tidak la...
jgn diingatkan lagi subjek itu...

macha_sezs:
demit!
aku tak pernah terpikir jawapan begitu...

Ki Moira:
ye a...
tu baru pokoknya...
kalau dah smpai bunga nanti...
camane...

Carol~Lyzam:
y tu dah tepat dah...
x tu tidak...
sile google lagi...

mrblind:
tak payah buat...
org lain dah wat dah...
ko gi wat bodo je pung ok...
=op

Che Sue:
hajime lagi chumel!
ah...
(blushing sendiri)

Encik Bibir:
dem...
sket je lagi tu...

kumbangkecil:
a re?
tag?
adeh!

alif-mikail:
matematik moden?
matematik moden2?