Thursday, November 13, 2008

Sodium Chloride? Natrium Klorida?

Insiden ni berlaku dalam beberapa minggu lepas.

Yasmin Yusof, penyampai radio untuk Radio 4 membuat soalan trivia (sekali sekala dengar radio omputih ni). Pemanggil pertama dengan jawapan yang tepat akan dapat hadiah.

"Can anyone out there tell me the household name of Sodium Chloride."

Lepas tu ada seorang pemanggil wanita yang sudah berkahwin menelefon. Dia tidak pasti jawapan untuk soalan tersebut. Maka dia minta Yasmin Yusof untuk memberikannya klu.

"Something you put on your 'husbands eggs' in the morning."

Sejurus selepas Yasmin Yusof menghabiskan ayatnya, dengan penuh keyakinan dia menjawab.

"Talcum powder."

Lepas tu selama setengah jam, hanya lagu dan iklan sahaja yang berkumandang di radio.

Apakah?

*aku rasa minah ni x amik kimia time spm ni... ade ker sodium chloride die kate talcum powder? (naive+innocent)

36 comments:

Rahimin Idris said...

hah, apekah?

bukan garam ke?

Anonymous said...

haha
talcum powder
kira okey lah tu

Hajime said...

rahimin idris:
ah!
anda hebat!
kimia sure a1 ni...

yanhashim:
oh!
ok ek?
tp spm nye soalan x lepas tu...

hzrh said...

gile
haha

mrblind said...

letak garam dekat husband egg..dalam makna tu..

Sasha Sharifuddin said...

wah jime...ko nak jadi guru sains jugak ke?

cikgu!kenape air laut masin????

Anonymous said...

amek masa sedikit baru aku paham.die cuma naive.thts all.yasmin yusof patut bagi klu lebih mudah.mcm consume too much of "it" leh mati cpt sbb high blood pressure.ekekekeke

alif-mikail said...

garam garam..
ceh!

Airinar anastasia said...

dia nak try mkn telur separuh masak perasa bedak johnson n johnson kot..

p/s: syorre kan naive...haha

Hajime said...

this.is.not.me:
sape yg gile ek?
isk...

mrblind:
aku tak paham...
xde husband...

sasha sharifuddin:
erk!
nape ek?
isk...
kene jawab kat sini gak ke ek?

missjaye:
ah!
tu dah simple abih dah tu...
kalau gue jawab...
sure cemerlang nye...

alif-mikail:
garam ka gula?

~syorre~:
oh!
buleh ek?
nak try la nanti...

alif-mikail said...

sodium tu garam..
orang jawa panggil salt
orang jawa tengah panggil halite

heh!

Sasha Sharifuddin said...

sodium=natrium kan?

aku konpius sikit.dah lame dah tinggalkan penunu bunsen kat lab..yelah..kau kan buddy lab kimia dgn d la rocha...

Hajime said...

alif-mikail:
oh!
kat kg aku panggil sodium chloride!

sasha sharifuddin:
dem...
jgn ko ungkitkan kenangan lame...
sume nye sudah berlalu...
shu... shu... shu...
(berlalu pergi...)
btw...
aku dah tuko title!
tima kasih ya!

Sasha Sharifuddin said...

tu la...aku suh amik quiz kat post aku tamau!aku tag kau jime...

kalau kau berani..kau post la soklan2 tu kat blog kau.tunjukkan kau lebih pandai dari pompuan yang letak bedak talkum pada telurnya...

WorkingMama said...

garam heh?
haih!
da lupa
dulu spm kimia P9
nasib baik tak fail

Anonymous said...

ah ni siaran ulangan zaman parameswara ni..malas aa budak hajime ni!

Hajime said...

sasha sharifuddin:
baiklah!
bagi tidak menjejaskan nama baik datukku!

farah sr:
erk!
p9 x fail ek?

che sue:
oh!
ade siaran ulangan kat radio ek?

Masy R. said...

hahah seriously funny, takkanla letak garam kat ur husbands egg , omg . hahaahha ada blister ke kena letak garam neyh hahahah ;p

p/s: eh ada org letak garam ke bila masak telur ??

.. said...

aku rasa bini dier engat eggs laen la.. agaknyer bini dier mandikan laki dier n bubuh bedak merata bdm cam baby *babi bersembor aku gelak sorang2*

dzul said...

salah paham la ni..

Darkkadabra said...

pemanggil: TALCUM POWDER
DJ: WRONG but I like ur thinking

Anonymous said...

Itu jawapan orang dah kahwin, talkum powder kat**** husband.:)mamapower...

Anonymous said...

kah kah kah.

aku pernah dengar kisah ni, mesti dj tu pecah perut tergelak lepas dengar jawapan pemanggil tu.

ape kejadah dia letak bedak kat testis husband dia? husband dia tak boleh buat sendiri ke? hahaha.

Fiziy said...

ok, for sure kalau aku pun agak blur utk menjawab kuiz itu. tp dgn selamber je minah tu jawab camtu... wahh..

dan aku rase lagu dan iklan tu bukan sebab nak cover kuiz tu, tp nak cover crew diorg semua dok gelak.. HAHA

Winn said...

Alah,dah mmg minah tu bukan science stream agaknya.Tapi xyah amik kimia pon dlm subjek sains ada jugak kan?

Satu lagi DJ tu pon..mendalah tu hanya letak kat husband's egg je ker?Wuddabout children's egg?her own egg?her mothers's egg?Saja je wat statement camtu kasi sensasi sket...:P

poyotito said...

haha
apa fungsi letak bedak kat telur ha?

Anonymous said...

mana ade org masak telur bubuh bedak..
ape tah DJ tuh
sian dia..kuikuikui

Hajime said...

mas rahman:
err...
blister tu ape ek?
p/s: ade2! tp lagi best kalau letak lada sulah...
pergh!

intoxicated_toxic:
oh!
ade egg lain ek?
(naive+innocent)
erk!
babi bersembor?
bersembor kuar babi?
wahhh!!!!!
(melarikan diri)

dzulkarnain mohamad:
tu la...

darkk25:
yeah babeh!
wrong but cute!
(refer okaja morning musume final exam ishikawa rika!)

anonymous:
oh!
ek?
patutla den x paham...
-hajime-

shahril mohammad:
ko ni...
x feel la...
kene org lain wat kan...
eh!
aku ckp pasal ape ni?
(kaber line naive+innocent)

fiziy:
yeah!
aku pun rase demikian...
sure diorang tgh berguling2...

ezwin:
oh!
sains pun ade ek?
x amik sains dulu...
ah!
itula...
nanti nak gi intebiu dj tu lak...

poyotito's:
err...
tah!

orensangkuit:
ade...
minah yg jawab ni...
=op

Sweety Cutielady said...

hahahahaaaa... confident akak tu jawab eh jime??!! Melepak ketawa gaknya Yasmin Yusof sbb tu ½ jam dia putarkan lagu je..

arianna adrizal said...

yasmin pun xde ke contoh lain..

Tny said...

Haa itulah..
Kan boleh buat miscommunication.. pulak tu jadik wrong interpretation..

Teruknya.. eiiyuu!!!
>>kan dh jadik talcum powder :))

Izyan Izzaty said...

takleh blah.
gile kesian!

Jack a.k.a adDam said...

Curiga betul aku dengan contoh yang Yasmin Yusof bagi tuh....

Kalau aku pun boleh konfius kalau dapat contoh yg tak ilmiah macam tuh.

"Gar... eih? Husband eggs? Morning?

.....Bedak! Yeah!"

Wardrobe kita said...

sama pening dj ngan pemanggil..

yoshz said...

Macha! telur separuh masak satu! bedak kasi taruk!

Hajime said...

ct cutielady:
betul3...

arianna adrizal:
tahler...
idokle teman tau...

tny:
ah!
tuk pompuan je kot...
=op

izzyzatt:
no need kesian...
kasik gelak guling2 jer...

jack a.k.a addam:
aiseh...
kene bagi contoh lain ni...
susah nak lawan ngan ahli boneka neraka ni...

qaseh.darwisy:
erk!
aku pun pening dah...

yoshz:
siap!!!