Wednesday, November 05, 2008

Malaysia Boleh!

Hari Isnin yang lepas aku pergi menemani boss aku membuat demo di sebuah syarikat telekomunikasi. Sementara menunggu boss aku, aku lepak di lobi.

Ada seorang dari Jepun, Japanese (bukan nama sebenar) dan seorang dari Amerika, American (juga bukan nama sebenar) turut berada di situ. Mereka berborak tentang kehebatan teknologi telekomunikasi di negara masing-masing.

(setelah di alih bahasa)

"Ko tau tak. Hari tu, time aku gali tanah tuk letak kabel telekomunikasi kat negara aku, Amerika sana, aku jumpe copper cable. 10 kaki bawah tanah tu."

"So?"

"Then bila check, copper cable tu dah berumur lebih 30 tahun. Maksudnya nenek moyang aku dari dolu-dolu lagi dah gune copper cable!"

"Ah, itu tak berapa hebat. Hari tu, aku gali dalam 20 kaki, aku jumpa fiber optic cable."

Muka American sedikit berubah.

"Bila check, rupa-rupanya dah lebih 50 tahun. So, nenek moyang aku dolu-dolu guna fiber optic cable!"

"Err, boleh saya mencelah?"

Mereka memandang aku.

"Kami di Malaysia, gali sampai 1000 kaki pun masih tidak jumpa apa-apa kabel."

Mereka berdua gelak seperti memperlekehkan Malaysia.

"Ini kerana..."

Mereka senyap untuk mendengar eksplinasi aku.

"Nenek moyang kami guna teknologi komunikasi tanpa wayar dari dolu-dolu lagi."

Mereka terkesima, bangun dan berlalu pergi sambil kedengaran gelak syaitan di perkarangan lobi.

*jawapan untuk teka-teki semalam.. sila tanya yoshz... letak je kat komen dia ker... chatbox dia ker...

21 comments:

indah-chan said...

whahaha..

hebat penangan Malaysian (bukan nama sebenar)

ha ha ha

mrblind said...

gua macam pernah baca story lu..

Ayu Hasman said...

huahuahuahauahuaaaaa

sempoi2....

Hajime said...

valsa nine:
yeah!
malaysian!

mrblind:
aku ade citer kat ko dulu ek?
=op

are you?:
=oD

kecik said...

btol2.mcm penah bce

l.i.f.e said...

ah! ini cerita ada dalam email tuju2 yg penah aku dapat...kamu pentiru dari situ kan hajime kan?

Am said...

l.i.f.e tak tiru.
ini btul2 kejadian sbb aku pon ada sama time tu cuma hajime tak letak nama aku je (backing hajime walhal sbnarnya setuju dgn l.i.f.e ngaa).

Sweety Cutielady said...

betul tu shila.. I got tht email before jugak.. penciplak hajime ni eh..

Anonymous said...

kaber line.
eh ni citer ori cik hazim la
serius ni.
pergh dasat la orang msia.
kagum!
kagum!

Rajuna said...

oleh kerana penyakit qamu
bilik aku tak kuat tarik wireless.
kimak betul.

Hajime said...

kecik:
eh?
ade tertulih mane2 dulu kot...

l.i.f.e:
oh!
die tiru saye...

am:
yup!
am la sbnarnya malaysian...

ct cutielady:
isk...
diorang yg ciplak...

yanhashim:
tul tu...
betul3...

rajuna:
tu la ko...
wat hal ngan qamu lagi...

Anonymous said...

p.e.m.a.l.a.s men copy paste..
tak true aa gini weh..

Hajime said...

che sue:
erk!
copy paste?
maaf ya...
saye bukan copy paste...
dipersilakan google ayat2 kat pos kali ini...
kalau ada sama...
che sue boleh minx ape saje...
saye cume teringat dan terus menaip...
xde 'select all' dan 'copy' dan 'paste' pung...
=oD

WorkingMama said...

hahaha..
walau tak penah dengar citer ni,
aku juga tau anda copy, kan?
ramai ngaku citer tu penah dengar.
hahaha..!

alif-mikail said...

taklah .. ini idea hajime..
cuma jalan cerita sama kan kan kan..

gila ah! dewa snuk tu.. mau main2 ke? hahahhaa

Fiziy said...

mungkin moral of the story,
nak kasi deme sume american dan japanese ni jgn terlalu takbur.

tp deme semua tu mmg bagus, boleh la takbur.HAHA

Darkkadabra said...

aku dapat rasa kan ini kisah betul dari mahaguru hajime. kerana beliau terer dalam bahasa jepun dan juga america ni. XD

Hajime said...

farah sr:
oh!
diorang dgr drpd aku le tu...

alif-mikail:
betul3...
ah!
buleh saja...

fiziy:
cilakak!
ayat ko mmg power...

darkk25:
erk!
mane ade...
(blushing2...)

Anonymous said...

huahuahuahua.. best2..

EmiSyAimy said...

hikhikhikhik..

Hajime said...

sexyrude:
best2...

sasyabaharudin:
hik2 gak...