Wednesday, October 29, 2008

Kenapa? Tak Percaya Ker?

Tadi lunch kat belakang. Kedai hijau. Mahal. Imagine la satu meatball kecil je dah 50 sen. Tapi apa boleh buat. Takde kedai lain. Terpaksa. Kedai Pak Cik Bulu cam dah muak. Kedai HLA kena keluar awal. Tapar tempat lain, aku malas.

Time makan, mak cik kedai hijau datang untuk kira. Dia tulis di atas kertas kecil. So nanti just tunjuk je la kertas tu kat cashier.

Haikal:
Nasi + Ayam + Teh Ais: RM 5.30

Meezul:
Pulut Durian + Teh Ais: RM 5.00

Aku:
Nasi Goreng (pagi tadi punya) + Telur Mata Kerbau + Teh O Ais: RM 3.80

Aku dah habis makan. Kena gerak awal. Nak pergi beli barang. Aku pergi ke kaunter dan menunjukkan kertas harga makanan aku.

Mak cik cashier belek-belek kertas harga makanan aku. Lama dia tenung. Pastu dia bersuara.

"Tulisan ni susah nak bace."

"Cilakak. Memang RM 3.80 ler. Ko nak up banyak mane lagi. Takkan tak caya aku harga makanan aku murah. Kau nak berapa? RM 10?"

Tapi tu semua kata-kata dalam hati. Aku bayar dan berlalu pergi.

Shu... Shu... Shu...

14 comments:

Am said...

"aku pedulik apa! kedai ni aku yg punya! bukan ahmad albab yg punya mahu pun barack obama hatta m.daud kilau sekalipun. RM3.80 ke, RM10 ke, USD25 ke...bayar tetap bayar! tak bayar dosa tau!" - kata2 makcik tu dlm hati...aku rasa la.

Sasha Sharifuddin said...

hahah!
mungkin makcik tu tak percaya sbb harga makanan yang dikenekan terhadap kamu tidak sesuwai dgn saiz fizikal kamu!

*ops* Suami pesan jgn kutuk fizikal org...

ah..kali ni aku ingkar..satgi aku mintak maaf kat laki aku!hahahahah!

Fiziy said...

macik tu nak paw kau jugak la ni. dah la makan mura2..hehe macik tu ckp!

indah-chan said...

erk!

sbnrnya.. makcik tu malu ngn ko. tulisan die xchantek. so, sblm ko kutuk die, baek die ckp awl2, yg die pun xleh bace tulisan buruk gtu.

whahaha..

adehh.. abes ko byr bape??

p/s: pulut durian pun ade?? hebat la kedai hijau ni!

Anonymous said...

uuiikks....pi la cari pot lain., dah tak larat nak nasihat dah..ke ko dah kena 'ilmu' kakak tu, hahaha.")mamapower

Anonymous said...

tapar = tapau
mmg gitu ke ejaan nyer?
shu..shu..shu...(berlalu pergi sambil pegang kamus dewan)

Anonymous said...

kedai hjau? kat melaka ada nama kedai kuning

alif-mikail said...

ahahhahahaa

makanan semua mahal.. semalam minum air buah dekat ARA DAMANSARA RM4.80.. 2 kali aku tanya tu.. takut silap harga..

Baik aku makan kat secret recipe! Confirm tahu harga standard lagi mahal! DEM!

Hajime said...

am:
adekah anda anak saudara mak cik itu?
ah!
ah!

sasha sharifuddin:
tu la...
rasenye gitu ler...
di budget aku makan dalam singit dua ingit camtu je kot...

fiziy:
ek?
nanti die...
aku pow balik...
amik lauk dulu...
pastu letak nasik kat atas...


valsa nine:
rasenye x...
pasal die bukan doktor...
hmm...
kene ler bayo harga tu gok...
p/s: ada... meh dtg sini meh...

anonymous:
haikal yg kene...
-hajime-

che sue:
aah...
die tapar sebenarnye...
org melaka yg sebut tapau...
tu melekat tu...
sile lihat pos2 sblum ini ya!

encik bibir:
ah!
kat kedah sure ade kedai hijau kuning...

alif-mikail:
ko kene try roti canai telawi...
layan dowh harga die...

Tny said...

Hishhkk!!!!

Teruk betul.. org kedai mkaan ni.. dh hehari untung pun. maseh nk charge memahal.. pahtu, x caya klo harga murah.. teruk..

Anonymous said...

mahal
tapi pakcik incik tuan punya blog ni kompem gaji byk ni tu sebab dia blasah harga tuh
hiks

Hajime said...

tny:
tu a...
isk...

orensangkuit:
erk!
mane ade...

Anonymous said...

Muka makcik tu dah hijau dah nak baca tulisan makcik sorg lagi tu!

Hajime said...

hidemichimomotani:
oh!
patutla die kalerkan kedai die kaler hijo...