Wednesday, February 04, 2009

Duit

Kehidupan di asrama dahulu sangat menarik. Salah satu yang aku tidak boleh lupa, apabila salah seorang dapat duit belanja daripada ayahnya, semua yang lain akan dapat. Kita juga tidak risau langsung pasal duit. Telefon saja ayah. Settle...

Berikut, adegan-adegan yang aku masih ingat.

***********

Adegan 1:

"Ayah aku masukkan duit!"

"Yeah! Jum main game esok!"

Secara serentak semuanya bersorak.

***********

Adegan 2:

"Siapanya turn minggu ni ek?"

"Aku sudah!"

"Ah! Kau belum!"

"Ye la. Jap lagi aku call bapak aku."

"Yeah!"

Kedengaran sorakan beramai-ramai.

***********

Adegan 3:

"Yoshz! Pinjam 10 sen. Aku nak buat magic."

"Magic apa?"

"Dengan 10 sen ni, dia akan beranak jadi RM 50."

Sambil memasukkan duit ke telefon awam. Lama aku berdiri di depan telefon awam sambil memegang gagang telefon. Beberapa minit kemudian.

"Yoshz!"

"Apsal?"

"Berapa nombor phone rumah aku ek?"

***********

Adegan 4:

*adegan yang aku tidak boleh lupa


Aku dan Yoshz ke mesin ATM Bank Simpanan Nasional.

Sebelum itu, dahulu, duit keluar dulu sebelum kad. Setelah dikaji sifat manusia, barulah bank-bank menukar turutan iaitu kad keluar dulu baru duit.

Yoshz memasukkan kadnya dan memasukkan nombor pin dan jumlah duit yang mahu dikeluarkan.

"Pergh! Awex! Pukul 7 kau Yoshz."

"Mana?"

Yoshz menoleh ke belakang. Ketika itu, duit Yoshz keluar daripada mesi ATM tersebut. Aku mengambil dan menyimpannya.

"Mana?"

Yoshz memandang ke arah mesin ATM kembali.

"Dia dah masuk kedai tu dah."

Ketika itu kad bank Yoshz dan resit keluar. Yoshz mengambil dan menyimpan kedua-dua kad dan resit. Kami bergerak menuju ke stesen bas.

"Yoshz! Duit kau tadi mana?"

Yoshz cek kembali dompetnya.

"Eh! Takde a. Tadi tak keluar kan? Aiseh! Jap aku nak gi bank tu balik."

Yoshz cuak. Berlari-lari anak ke bank. Aku tak sampai hati meneruskan lakonan aku. Aku mengejar dan memberi kembali duitnya. Ketika itu, tiba-tiba aku rasakan yang pipiku panas, pedih dan yang sewaktu dengannya.

Rupanya aku terkena 'Tamparan Panda' peringkat ke tujuh.

Yoshz dalam imaginasi pengarang.

*tapi tu a... sekarang baru aku dapat nampak kesusahan ayah nak membesarkan kita... sob2...

25 comments:

alif-mikail said...

ahahhaa... all out punya lawak.. gagagaa.. aok mmeng zalim.. ahaha

dzul said...

hahaha..lawak..
tapi aku boleh menilai sifat yoshz..
rupanya dia bukanlah mata duitan..sbb tu boleh terlupakan duit tu..betul ke..?
iye la..apala ertinya duit kalau awek xde di sisi..puitis..~

rose emely said...

huhuhu...
agak sedih pesanan ringkas di bwh tu. aku dulupun slalu roger ayah bila duit abes. maen order saja!

Anonymous said...

Pehh, sakitt tu...Masa tu ko belum merubah jadi Narashima lagi lah?

Cinoi Lavigne said...

hahaha.
nampak sgt kash sayang antara hazim dan yosh.

Anonymous said...

yaaa wa setuju
dulu time stdy mmg senang mintak duit kat mak
skrg dah merasa cari duit sendiri baru tau azab penat nyer

indah-chan said...

ni enret pasal duit ke pasal yoshz.. haha

menarik!

jom cari dan jimat duit!

Hajime said...

alif-mikail:
erk!
mane ade...
yos lagi zalim a...

Dzulkarnain Mohamad:
ya...
apabile ade awex...
duit pule bertebangan ke sana ke mari...

rose emely:
sedih bukan?
tu a...
aku terase skang...
sob2...

Hidemichimomotani:
oh!
time ni aku blum sedar aku kaum narashima...

Qi_Cinoi.Lavigne:
ah!
(blushing2)

orensangkuit:
yup!
tp tak merase lagi tanggung anak ni...

valsa nine:
err...
pasal ayah!
jum2!

yoshz said...

aku kutuk kau sikit jer...
uhuks~

Hajime said...

yoshz:
uik?
ko kutuk aku ek?
bile ek?
=oD

Rahimin Idris said...

o, anti semitik ye...

LiyanaHassan said...

haha.
jahat tol.
kan dh kena sepakan dari panda.
haha.

Anonymous said...

hhahaha..apo ni budakygjahat buleh kena ngan buli ngan org ni..?masa tu skil dia tak brapa jahat lagi aa tu..

macha_sezs said...

hahahaha..

kaw2 punye yosh kene.

cemerlang ah entry kali ini!

Darkkadabra said...

ah, best. gua kalu nk mintak duit kena pakai hikmat alasan seribu daya baru buleh.

Rajuna said...

ape la dengan yos yang kudut tu pun kalah? cih!

Unknown said...

salam...memang sedih cite nye

BudAk hijAu said...

waaaaaaa....sad ending ok!

Airinar anastasia said...

oo..pdn la dulu papa pnah nak kenakn aku..tp..kantoi lak..aku prasan..haha

Tny said...

Tetiba je.. moral of the story pasal daddy! =P

Hajime said...

rahimin idris:
apekah?

.liyana. | C E R I A |:
tu a...
sakit tau...
(mengadu domba)

Che Sue:
err...
die pernah ade skil ke ek?

macha_sezs:
yeah!
cemerlang gemilang terbilang!

darkk25:
hmm...
betul gak tu...
kalau x kene gaye mmg kene gune hikmat tu gok!

Rajuna:
uik?
die pernah menang ek?

~0~:
yup!
skang baru rase...
sob2...

BudAk hijAu:
sob2!
(menghembus hingus)

~syorre~:
shh...
jgn citer pasal taktik aku yg x jadi...

Tny:
yeah babeh!
kasik touching sket...

Yang Benar, Kakak Perkara Rawak said...

patot ko teruskan je smpai die pasan amount wet die len macam je...
hihihi..
bek gile ati ko..
lau aku,pasti akan kubuli smpai lebam!

Si Mata Hitam said...

dasat!

Yoshz belasah sambil bermuka yakin.

watta!!

Fiziy said...

korang dua memang dah boleh masuk raja lawak la.. HAHA

Hajime said...

penjenayah.merah.jambu:
ah!
aku mmg seorang baik hati...
(padehal dah wat byk kali dah camtu)

kotak-katik:
ya...
die mmg hebat!

Fiziy:
erk!
yos sorang je bule...
die plg hebat!