Wednesday, December 15, 2010

Stroke/Style Lukisan?

Ok. Bermula pos pertama aku tentang komik. Aku dah bergelimpangan dengan komik dari aku kecil lagi.

Simpan duit. Tak makan time rehat. Sedangkan murid-murid lain macam ikan lumba-lumba berlumba-lumba. Betul. Imagine balik. Melompat-lompat.

Balik naik bas? Skip. Jalan kaki. Pasal komik 'Doraemon' baru dah keluar.

Ok. Berbalik kepada isu kali ini. Stroke lukisan.

Rata-rata sekarang ini, kebanyakan pelukis-pelukis komik di Malaysia, terpengaruh dengan manga. So, boleh lihat masing-masing punya karya...

...Mata bulat. Comel. Rambut fesyen dan colour tak tercapai akalmu. Serta yang sewaktu dengannya.

Betul?

Aku ambil petikan daripada www.sembangtoys.com

xuniverse:
"oh lg satu, nape kartunis malaysia alwaz obses ngn manga? aku tak faham...mane ilang identiti dan mereka yg nk set-up kan identiti sendiri.."

Revenantjack:
Ha'ah. Macam dah xde stroke sendiri. Suma nak mata bulat besar mulut kecik rambut tercacak2. Pastu ada pulak antara diorg ni berlagak cam bagus je(bukan semua..).

Aku sedikit setuju dengan pandangan mereka berdua. Tapi, jika difikir kembali, no big deal.

Kenapa?

Stroke atau style lukisan biasanya ikut influence pelukis itu sendiri. Tak kira manga, komik Hong Kong, atau komik U.S. Jadi, kita tidak boleh menyalahkan mereka.

Tetapi, ada juga yang membuat stroke atau style lukisan sendiri. Contoh, Puyuh a.k.a Leong Wan Kok. Aku kenal daripada majalah Gempak. Sehinggakan dipanggil ke Jepun kerana stroke atau style lukisannya yang unik.

Again. Ikut la. Nak tiru apa-apa stroke atau style lukisan pun, tidak mengapa.

Tetapi!

- Perlu ke komik Malaysia, scene kaki lima depan kedai, kedai tersebut pintu 'Shoji'? Ada ke kat Malaysia?

[Shoji: In traditional Japanese architecture, a shōji is a door, window or room divider consisting of translucent paper over a frame of wood which holds together a sort of grid of wood or bamboo. ...]

- Perlu ke komik Malaysia, bertarung guna 'Katana'? Hang Tuah dulu pakai 'Katana'?

[Katana: The is a type of , also commonly referred to as a "samurai sword". In the strictest sense, the term katana in Japanese is applied to any kind of single-edged sword, of any origin; contrary to common belief outside Japan, the Japanese word does not necessarily refer to a Japanese sword. ...]

- Perlu ke komik Malaysia, scene di sekolah, para pelajar pakai baju uniform sekolah Jepun? Rambut tidak perlu diutarakan la. Rambut pelajar sekolah di Malaysia colour hijau? Pink? Biru? Apakah?



Ada lagi sebenarnya. Tapi rasanya 3 ini sudah cukup. Kalau aku rasa tidak cukup, aku sambung later.

Jadi, bagaimana?

7 comments:

Anonymous said...

pelukis banyak menggunakan pengaruh dari jepun sebab lebih serasi kot dalam arus permodenan. ombak komik jepun banyak melahirkan pelukis komik hybrid malaysia.

Hajime said...

MATAHARI:
pengaruh jepun tidak mengape...
konon2 scene komik kat malaysia tak kuat...
so nak upkan scene komik malaysia...
tp isi2 komik nye...
situasi...
peradaban...
n sewaktu dgnnya...
follow jepun?
tak mencerminkan malaysia langsung...
apakah?
nanti kalau orang luar...
baca komik malaysia...
diorang akan ingat...
oo...
malaysia ni macam jepun juge ye...
tapi bila diorang dtg malaysia...
sure diorang confuse...
apekah?

MuazamKhalid_arkzamdarkdeng said...

setuju gak dgn entri nie...
lagi best jika berjaya dgn stroke lukisan sendiri dan dpt menunjukkan budaya malaysia melalui lukisan...
pergh..memang best
malaysia tanah tumpah darahku..

Hajime said...

Arkzamdarkdeng:
yup!
aku setuju!
n ko nye artwork sume tu ek?
yg kat blog ko tu...
sgt care k...
aku curik sket2 masuk dlm blog aku buleh kah?
=op

MuazamKhalid_arkzamdarkdeng said...

memng hasil tgn aku semua dlm blog aku..
tpi bukan best mnepon artwork aku tu...
amekla..
klu ko jual skali p0n aku x kisah..haha

Hajime said...

Arkzamdarkdeng:
wah!
nice2!
baiklah!
saye curik semua!
haha!
=op

T FOUR K said...

Masih bekarya?