Tuesday, July 29, 2008

Solat Jumaat...

Jumaat. Hari yang paling aku suke. I loike... (mate dijegil) Aku rasa sure korang tau kenape. Kerane... matehari menyinari ape yg disayangi! *selambe aku wat lawak bodo...

Ya, kerana hari ni, working hours yang paling sikit. Dan esok cuti! Yeah!!! *ini tidak diapply kepade sesape yg bekerje hari sabtu ya! maaf, aku tidak berniat untuk meyinggung hati dan perasaan pekerje2 ari sabtu...

Jam dah 12.30. Hmm... mau pergi solat di mana ya. masjid negare? *if siaran x tergendale le... Atau masjid bola merah 10?

Ah! Ingat lagi ketika solat di masjid berpintu gelap dahulu. di mana khutbahnye ialah bunyi syiling seringgit dan juge bunyi "bugit!". Solatnye sangat lame. Kerane apabila kami keluar, *kami ye... bukan aku seorang... solat jumaat kan perlukan 40 org... sudah pagi Sabtu! Wah! Sungguh kusyuk dan tawaduk kami sehinggakan tidak sedar mase berlalu.

Tapi itu sume perkare2 silam. Now aku dah lain. Aku dah insof. Gare2 aku terserempak dengan seorang pak haji ni. Time tu aku kene pergi solat. Untuk "topup". Topup hanyelah bertahan 2 minggu sahaje. Minggu seterusnye sudah dikira expired.

Aku sekadar duduk di belakang masjid. Luar. So aku buleh bagi alasan masjid dah penuh dan tak boleh solat. Aku pun lek lu sap kok lu. Lepas sap pam wa lu, aku terperasan ade seorang pak haji ni. Die membawa kitab yang macam pernah aku nampak ketike meronda2 di mph, kinokuniya atau yg sewaktu dengannye. Aku cube mengingati di mane aku pernah nampak beliau. Khutbah kedua sudah mau habih. Aku still cube mengingati rupe beliau. Jika tidak aku confirm tidak akan boleh tidur malam ini.

Tibe2 aku teringat. Aku tersentap dan terus pergi mengambil wudhu' sambil hatiku berkate, “raje syaiton pun solat Jumaat.” Semenjak hari itu aku insof, dan tidak tinggal solat jumaat lagi. *err... jarang2 tinggal...

Inilah gambar pak haji yang sempat aku rakam menggunakan ponsel aku.


korang ngk betape kusyuk dan tawaduknye die... kitab tu lah yang aku kate tadi...

ni gambo die ketike menjadik raje syaiton!

Oh ya! Malam itu aku dapat tidur dengan lena...

14 comments:

avunizlyn said...

hahaha...mangkuk ayun tul....apa dahhh......hey, hazim....u merokok ker dulu dulu?

yoshz said...

evy, hazim ni dulu hisap dadah.
dah jgn kawan dia. kawan ngan saya nak?

hazim,
err..kalau aku jual 'topup' tu guna sms ko mahu tak?
apsal lak raja syaiton tu solat jumaat?

Anonymous said...

"Ah! Ingat lagi ketika solat di masjid berpintu gelap dahulu. di mana khutbahnye ialah bunyi syiling seringgit dan juge bunyi "bugit!"

Ah~~ those glory days... dulu pon aku cam enko gak, dulu la.. skang nih kan 1 token 50 sen kan.. wah ha ha ha..

Tatau lak aku si hazim nih dulu2 lek lu sap kok, yg aku tau dr dulu sampai skang die isap non stop... tatau la kalo die da terlebih advance sampai ke lorong hj taib (hint! buleh la enko bukak cite psl sejarah gelap enko kt lorong nih nnt kan?). Tp, yeah.. I doubt he stop smoking these days... it just didn't sound right.. he kinda have the look like he's one of Jonas Bros and Miley Cyrus fan boy... Anyway, I think he'll have a great future ahead since he like to stop by every night at 7-Eleven. Uiceh! (Aku pon tatau hamendeeee laa yg aku taip kt atas nih tp bunyi nya enak gitu dong) Tetibe rase cam nk memblog skali.. wah ha ha ha.. ah lantak le aku blog kt komen enko sudeyy..

Rajuna said...

hazim ni dulu ajak minum arak myanmar dengan aku. apa barang?

dia senior paling jahat.

ha ha ha ha

Hajime said...

cik evy:
ah!
ya!
tp sudah 27 tahun saye berhenti sap kok!

en yoshz:
demit yos...
ko cube merapati evy dgn taktik itu ya...
taktik tu aku gune time tadika lagiler...
haha!
wah!
saye mau!
musti mau!
ah!
tu yg pelik tu...
die dah insof ke ape?

en addam a.k.a jack:
tu la pasal...
skang dah up...
demit tul...
dulu singit leh main 5 kali!
skang 2 kali...
tu pun kengkdg tu sekali je...
isk...
demit...
ape yg ko merapik ni...
(dgn muke naive+innocent)
aku tau la ko sap "kok" gak...
hahahahahaha!

en rajuna:
yeah!
ko jgn...
kang datang surat QOMU kang...
ko gak yg dtg menggigil jumpe aku...
hahahahahaha!

Danielle_Corleone said...

hahaha! dier ni jahat! dia ada band nama Dark Nirrojhim! hahahahaha!

Rajuna said...

syial nie surat QOMU!!
hahaha..sapa suh sap kok lek lu kecoh ar lu bai semua..hahaha

Hajime said...

en danielle corleone:
wahhh!!!!!
pak haji ni ade band?
hebat!
(selambe menggunakan ilmu qi gong tuk mengesampingkan ke pihak lain)

en rajuna:
ah!
ko ler...
kecoh...
bising...
asik bukak lagu new boys ngan boboi kuat2...
ops!

Einy~Carol said...

hahaha..sunguh cilake lwok ko! best! best! hahaa

"Ya, kerana hari ni, working hours yang paling sikit. Dan esok cuti! Yeah!!! *ini tidak diapply kepade sesape yg bekerje hari sabtu ya! maaf, aku tidak berniat untuk meyinggung hati dan perasaan pekerje2 ari sabtu..."

haip! kali nie gilirana kau hentam ko ke langit lak! gum! gum! bazooka! *desyummm*

Hajime said...

en xuniverse:
ah!
silalah berkunjung selalu ya!
aiseh!
ade org terase!
(padehal mmg tuju kat ko pun... haha!)
lari2!!!

Eina said...

lawak antarabangsa ke aper nih?? x paham...haha

Hajime said...

cik puan eina:
ah!
ni lawak local jer...
part mane cik puan eina x paham ek?
mari saye terangkan dengan lebih detail...

avunizlyn said...

huhuhu.......en yoshz; hazim kata dia dah berhenti isap okok...hhuhu...kawan dgn awak pon bleh jugek..boleh jime?ehehhe..

Hajime said...

cik evy:
ah!
sile2....