Friday, January 08, 2010

Cita-cita

"Ismawi nak jadi apa bila besar nanti?"

"Nak jadi Mawi World! So takyah sekolah tinggi-tinggi. Tapi kaya!"

"Isk. Tak bagus begitu. Ilmu di dada kena ada. Orang yang bertuah macam Mawi tu, satu dalam sejuta."

"Kamu pula Lina?"

"Nak jadi pelakon cikgu."

"Kenapa pula?"

"Nanti boleh kahwin dengan dato'. Nanti saya boleh jadi datin!"

Cikgu Markonah terkedu. Kalau tadi dia boleh menjawab. Menasihati anak muridnya. Kini dia sekadar boleh menggeleng-gelengkan kepala.

"Ada orang lain yang nak berkongsi cita-cita dia?"

Cikgu Markonah cuba untuk menenangkan dirinya.

"Saya!"

"Ah! Kamu Suhaimi."

"Saya nak jadi doktor, cikgu."

"Bagus. Cita-cita yang mur..."

Belum sempat Cikgu Markonah menyambung ayatnya, Suhaimi menyambung.

"Sebab nurse-nurse semua chumel-chumel cikgu. Hari tu saya pergi ke hospital dengan ayah saya."

Selepas hari itu, sudah tidak nampak lagi kelibat Cikgu Markonah di sekolah tersebut.

*kemaskini pantas!

4 comments:

macha_sezs said...

budak budak sekarang~~~

*sambil buat muka tua dan urut2 janggut*

Sammy! said...

Chekgu Markonah....saya nak jadi pemain golf....macam Tiger Woods...haha...

(sorry Jime, jgn marah aku spam kat sini...)

nadrahazizi said...

HAJIME! aku baru jumpe blog ko nieh... hehe..
Ini la die budak2 skarang.. isk..isk..

Hajime said...

macha_sezs:
hmm...
*urut2 janggut macha_sezs gak...

sammy!:
dem!
ande tande seru kat nick ko rupenye...

nadrahazizi:
ah!
dr dulu lagi adda...
jemput2...
air oren ade tu...