Monday, April 20, 2009

Tempek Seragok!

Sempena tema 'bahasa' pada hari ini, aku memperkenalkan dua perkataan yang sentiasa disebut bersama.

'Tempek' dan 'Ragok'.

Dua perkataan ini, bahasa pasar yang aku pelajari di sekolah. Aku senaraikan contoh-contoh penggunaannya di dalam ayat.

"Jack! Tempek 5 ragok! Nak breakfast."

"Kita tontong. Seorang 2 ragok ek?"

"Tempek buku kau. Aku nak copy."

Sekarang, sila teka apakah yang dimaksudkan dengan 'Tempek' dan 'Ragok'?

*kepada rakan sekolahku... jika hendak rasa spinning backhand daripada aku.. silalah jawab!

9 comments:

|yanA Azizi| said...

tempek = pinjam
ragok = ringgit

btol??..konpem la betol.hahaha

Anonymous said...

aku tempek jawapan Yana je la...

Johan said...

zim, lados sebat.

macha_sezs said...

hahaha.
mana2 budak SBP leh jawab soklan ni~

kalau aku jawab kene spinning bekheng x?

hahaha

hzrh said...

tempek itu mungkin adik beradik tempe..

eh2

bukan eh?

ok2.
tempek adelah tumpang.

ye ke?

|yanA Azizi| said...

hidemichi, kalo nak tempek, bak 5 ragok..hahaha..wah,aku mengaplikasi.lol.

Einy~Carol said...

tempok itu tempe, dan ragok itu matawang alien...lalalaaa...

Anonymous said...

hahaaha dah lama tak dengar aa perkataan ragok tu..gua kat ipoh dulu rajin aa guna..
kalo lu teror, 'cik hussin' tu apa? ni gua lak kasi lu kuiz..silakan jawab jgn malu2..

Hajime said...

|yanA Azizi|:
ah!
hebat!

Hidemichi:
dem...
xleh niru dowh...

Johan:
oh!
itu akan dtg...

macha_sezs:
sile2...
(smbil pusing badan 360 darjah)

HazirahMahadzir:
mmg tempe le ko...
=op

|yanA Azizi|:
anda sudah terlalu hebat!

Carol~lyzam:
dey!
apeda tempok?
isk...

Che Sue:
erk!
bagaiman pula dgn alang2 ismail?
anda tahu?