Tuesday, April 20, 2010

Malaysia Maju!

Tiga orang pengaturcara, baru sampai di sebuah hotel. Hotel penginapan untuk sesiapa yang menghadiri seminar antarabangsa.

Ketiga-tiga pengaturcara tersebut berehat di lobi. Berehat. Melepaskan penat. Bagaimana mereka melepaskan penat, aku pun tidak tahu bagaimana. Mungkin penat tersebut diletakkan di dalam sangkar.

Ah! Lawak bodoh daripadaku.

Setelah sesi memperkenalkan diri selesai dan beberapa minit berborak.

"Anda berdua tahu tak. Hari tu, aku gali lubang belakang rumah aku. Dalam 3-4 kaki aku gali, aku jumpa 'copper cable' yang kelihatan sangat lama dan sedikit pelik."

Bahasa Melayu sedikit skema setelah dialih bahasa.

"Maka?"

Hazim, dari Malaysia bertanya.

"Setelah dikaji, rupa-rupanya, sejak beratus-ratus tahun dahulu, nenek moyang kami telah pun menggunakan 'copper cable'."

Belum sempat Hazim berkata apa-apa, Gates menyambung.

"Dan dipercayai, kamilah orang pertama menggunakan 'copper cable'."

Ehem...

Sivaji, dari India berdehem.

"Biasa-biasa sahaja itu. Bulan lepas, aku gali belakang rumah aku. Dalam 6 kaki aku gali. Anda semua tahu aku jumpa apa?"

"Tulang Dinosaur?"

Hazim cuba membuat kelakar.

"Apa?"

"Aku jumpa 'Fiber-Optic Cable."

Gates tergamam.

"Perlu ker aku teruskan cerita ni? Pasal anda beruda mesti sudah sedar nenek moyangku lagi maju."

Suasana sepi seketika. Gates dan Sivaji memandang ke arah Hazim.

"Aku malas nak cerita sebenarnya. Tidak suka berlagak."

Gates dan Sivaji sedikit terkejut.

"Baru semalam, aku gali belakang rumah aku. Dah lebih 10 kaki. Tak jumpa apa-apa pun."

"Maka?"

Hazim bangun. Meregangkan badannya. Mula melangkah pergi.

"Wireless jack. Wireless! Nenek moyang aku tak main la kabel-kabel."

Sayup-sayup suara Hazim kedengaran meninggalkan Gates dan Sivaji yang tidak dapat menerima kekalahan.

5 comments:

darkwing54 said...

pergh,aku suka,wireless beb.....

darthmental said...

haha. aku ingat sivaji dah cukup hebat. :P

Hajime said...

-zuh@ili-:
well...
biasak a...
nenek moyang kite lebih advance!

darthmental:
oh!
die xle lawan hazim lagi...
haha!

|yanA Azizi| said...

hahaha...terbaek la jime. tak sia2 anta u wakil mesia!.=p

Hajime said...

|yanA Azizi|:
well...
see the leg la...
haha!
=op